Bilfyrverkeriet i Detroit har knappt slocknat förrän nyhetsflödet
startar om på nytt. Veckorna före en internationell bilsalong tickar
pressmeddelanden in till redaktionen med samma hastighet som
krigskorrespondenten sköt iväg sina rapporter på reseskrivmaskin mitt
under brinnande slag. Allt som hände i Detroit går att se och läsa om i
Mikael Stjernas salongsrapport på sidorna 8-13, samt på
www.teknikensvarld.se.

Enligt korrespondent Stjerna var salongens pärla tysk, stor och
öppen. Mercedes-Benz Ocean Drive är varje bildesigners våta dröm, här
finns stora ytor att knyckla plåt på, detaljer att slipa och linjer att
drunkna i. För det är väl så det ser ut, bildesigners som sitter och
leker hela dagarna bara för skojs skull, eller? Eller är det så att
bilindustrin är ett av världsekonomins stora nav som bidrar till
länders, kanske kontinenters, sysselsättning?

Beslut om en bils speciella utseende sitter knappast i
skissande designers eller stylisters flyhänta handleder, i stället vägs
varje delmoment i en bils produktutveckling på våg. Ingen affär får gå
snett, varje budget är stram som en partiledarslips.
Att ta de rätta besluten är gambling på hög nivå, att kliva på
eller av en biltrend kan fälla en mindre bilfabrik eller skada en stor
bilkoncern. I bilföretagssammanhang lilla Saab har varit i blåsväder
flera gånger, men två riskfyllda – och för Sverige mycket viktiga –
beslut togs nyligen att göra en småbil (Saab 9-1, eventuellt 9-2) samt
att hänga på den rådande suvtrenden. Projekt som Saab 9-4X och 9-6X har
kommit och gått i korridorerna i Trollhättan, nu springs det i stället
i kontorskulverterna hos GM i Detroit – nästa år måste Saabs nya
USA-tillverkade mellanklass-suv stå klar. Så är det sagt i alla fall.
Efter 300 testmil i Subaru B9 Tribeca, se vintertestet på sidorna
32-49, är alla nöjda med att just den inte blev 9-6X, bilan föll för
denna udda skapelse strax före projektmålgång. Tack och lov.

Design är således big business, och vi med den. Självklart väljer vi
stil med vår bil, annars hade aldrig den moderna mellanklass-suven
kommit till. Vi människor är fåfänga och varför ska vi då inte ta och
åka runt i en bil som väger sisådär 200-300 kilo mer än en kombibil som
gör samma jobb, ja förutom att spela så där John Wayne-tuff som en suv
och dennes ägare vill. Att göra entré på rätt sätt är viktigt, man vill
ju bli korrekt bemött. Var det kanske därför som den nytillträdde
Miljöchefen i kommunen jag nyligen hörde talas om tvingades parkera sin
Range Rover V8 ett par kvarter från sin arbetsplats och gå till jobbet?
Man är ju fåfäng av sig!



Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer