Bilindustrin är i förändring, så även salongerna. Volvo väljer att inte visa upp någon bil i Los Angeles.

Volvo Cars kommer till salongen Automobility LA men kommer inte visa upp en enda bil i sin monter. Detta som en följd av att såväl bilindustrin som förväntningarna hos bilanvändare har ändrats.

Hur kunder uppfattar varumärket är viktigare än krom, läder och hästkrafter, hävdar Volvo, och centralt i montern kommer meddelandet ”Detta är inte en bil” att visas.

Redan i går snappade vi upp vad Volvo ska visa (eller inte visa?) på salongen via deras Facebook-konto.

– Genom att kalla mässan för Automobility LA har organisatörerna erkänt den omvälvning som påverkar vår industri. Vi vill visa att vi fick memot och starta en diskussion kring framtidens mobilitet. Så istället för att visa upp en konceptbil talar vi om bilen som koncept. Vi kommer inte att vinna ”Bästa bil på mässan” i år, men vi har inga problem med det. För det här är inte en bilmässa, säger Mårten Levenstam, ansvarig för produktstrategi på Volvo Cars.

Volvo Automobility LA

I montern kommer man presentera anslutningstjänster, såsom in car-delivery, bildelning, autonom teknik och abonnemangstjänsten Care by Volvo.

Volvo Cars jobbar under parollen ”Freedom to move – på ett personligt, hållbart och säkert sätt”. I mitten av nästa årtionde räknar man med att hälften av bilarna som säljs ska vara elbilar, en tredjedel kommer att vara autonoma. Man ska även skapa över fem miljoner kundrelationer.

Automobility LA är en del av LA Auto Show och hålls på LA Convention Center. Dörrarna är öppna 26 november till 9 december.

Visa kommentarer
NUVARANDE Ingen bil i Volvos monter i Los Angeles
NÄSTA Höjda parkeringsböter ska ge 85 miljoner extra till Stockholms budget