Minskande efterfrågan gör att nästa generation av Chevrolets muskelbil Camaro har lagts på is, rapporterar amerikanska medier. 2023 blir sista modellåret.

Den amerkianska bilmarknaden är inte som den en gång var. Försäljningen av de en gång i tiden så populära stora sedanerna – tänk Chevrolet Impala och Ford Crown Victoria – har sjunkit snabbt de senaste åren. I stället säljs allt fler suvar. Men även de klassiska amerikanska muskelbilarna, eller pony cars, lever farligt. Försäljningen av Ford Mustang, Chevrolet Camaro och Dodge Challenger har gått ner med nära 30 procent bara över de senaste två åren.

Av de tre är det Camaro som fått ta mest stryk. När trenden var som starkast (för de 60-talsinspirerade nytolkningarna), för runt tio år sedan, var Camaro den bäst säljande av de tre. I fjol såldes endast 50 963 Camaro i USA, en bra bit efter både Challenger (med 66 716 exemplar) och Mustang (med 75 482 dito). Och av de tre har framförallt Mustang även en marknad på vår sida Atlanten. Chevrolets närvaro hos oss har minskats till ett minimum – endast två återförsäljare finns i Sverige.

Kanske är det inte så konstigt då att framtiden är oviss för flera av dessa – och då främst för Camaro. Dagens generation ska läggas ner 2023, och enligt uppgifter i amerikansk branschmedia är en eventuell efterträdare lagd på is. Detta också då toppversionerna riskerar att konkurrera internt med nya mittmotoriserade Corvette.

För Challengers del var tanken ursprungligen att den skulle dela plattform med Alfa Romeo Giulia och Stelvio, men så ser nu inte ut att bli fallet. I stället kommer nuvarande modell och dess plattform – som har sitt ursprung så långt bak som DaimlerChrysler-tiden – att få leva vidare i uppdaterad form åtminstone en bit in på 2020-talet.

Även Mustang, som är den bäst säljande av de tre, och som numera är Fords enda modell på hemmamarknaden som inte är en suv eller pickup, har en viss ovisshet i sin framtid. Tanken var att nästa generation skulle dela bottenplatta med nya Ford Explorer, men uppgifter gör gällande att den plattformen inte alls är så flexibel som först tilltänkt. I stället kommer troligen dagens modell få leva åtminstone till 2025, med bland annat tillskott av en hybridmodell.

Visa kommentarer