Nya Peugeot 208 kommer som prestandabil, men bara i elektriskt utförande och inte med klassiska GTI-emblem.

GTI. Tre bokstäver med fartig tradition främst ihågkommen på hurtiga bilar i golfklassen från 1980-talet. Tuffast av de alla var kanske Peugeot 205 GTI. Dagens uppföljare 208, som blev officiell tidigare i år, kommer även den i prestandaversion – dock som elektrisk och utan GTI-emblem.

– Jag vill inte att framtiden ska vara tråkig, sa Peugeots vd Jean-Pierre Imparato långt innan nya 208 blev officiell. Med det bekräftade han en elektrisk prestandaversion av modellen. Många pustade nog ut och tog för givet att GTI-emblemet skulle överleva dessa elektrifieringstider – men så blir det alltså inte.

Peugeot 205 GTI

Foto: Teknikens Värld

Chefer inom märket har för Auto Express avslöjat att Peugeot lägger GTI-emblemen på hyllan. Inget nytt namn på märkets prestandabilar är spikat men ”Peugeot Sport Engineered” ligger bäst till.

Draget gillas inte av Peugeots chefer i Storbritannien som slåss för att bevara GTI. Att det rimmar illa med eldrift spelar ingen roll menar man och hänvisar till nyligen lanserade Porsche Taycan som finns i ”Turbo-utförnade”.

Peugeot 208 2020

Foto: Peugeot

Eldrivna Peugeot 208 kommer till Sverige i vår och kostar från 359 900 kronor.

Peugeot har en systermodell i Opel/Vauxhall Astra som även den kommer i ”GTI-utförande”. Huruvida den får klassiska beteckningar som GSi eller OPC åter att se. Klart är i alla fall att eldrivna Corsa blir ett ämne för rally.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer