Nya Peugeot 208 kommer som prestandabil, men bara i elektriskt utförande och inte med klassiska GTI-emblem.

GTI. Tre bokstäver med fartig tradition främst ihågkommen på hurtiga bilar i golfklassen från 1980-talet. Tuffast av de alla var kanske Peugeot 205 GTI. Dagens uppföljare 208, som blev officiell tidigare i år, kommer även den i prestandaversion – dock som elektrisk och utan GTI-emblem.

– Jag vill inte att framtiden ska vara tråkig, sa Peugeots vd Jean-Pierre Imparato långt innan nya 208 blev officiell. Med det bekräftade han en elektrisk prestandaversion av modellen. Många pustade nog ut och tog för givet att GTI-emblemet skulle överleva dessa elektrifieringstider – men så blir det alltså inte.

Peugeot 205 GTI

Foto: Teknikens Värld

Chefer inom märket har för Auto Express avslöjat att Peugeot lägger GTI-emblemen på hyllan. Inget nytt namn på märkets prestandabilar är spikat men ”Peugeot Sport Engineered” ligger bäst till.

Draget gillas inte av Peugeots chefer i Storbritannien som slåss för att bevara GTI. Att det rimmar illa med eldrift spelar ingen roll menar man och hänvisar till nyligen lanserade Porsche Taycan som finns i ”Turbo-utförnade”.

Peugeot 208 2020

Foto: Peugeot

Eldrivna Peugeot 208 kommer till Sverige i vår och kostar från 359 900 kronor.

Peugeot har en systermodell i Opel/Vauxhall Astra som även den kommer i ”GTI-utförande”. Huruvida den får klassiska beteckningar som GSi eller OPC åter att se. Klart är i alla fall att eldrivna Corsa blir ett ämne för rally.

Visa kommentarer