Alfa Romeo Stelvio har hyllats för sin sportiga design. Men det är bara värstingversionen Quadrifoglio vi har fått se. Tills nu. Läckta bilder visar hur bilen kommer se ut i vardagskläder.

Precis som i fallet med mellanklassaren Giulia valde Alfa Romeo att presentera sin första suv i utförandet Quadrifoglio. Besökarna under Los Angels bilsalong, där premiären skedde, var enade. Stelvio var en fullträff. Formen var spänstigt sportig. Inte undra på det då Quadrifoglio är topputförandet.
Nu har italienska www.autoitaliaevolution.it kommit över de bilder med vilka Fiat-Chrysler-koncernen (FCA) söker patent för en instegsversion av modellen.

Alfa Romeo Stelvio instegsversion

Den kommande basversionen av Stelvio (överst) har svart plast kring hjulhus och nertill på karossen.

Skillnaderna är av skisserna att döma förvånansvärt små och följer samma mönster som i fallet Giulia som nu finns i mer moderata versioner.
I fallet Stevio handlar om en mindre aggressiv design med blygsammare luftintag i fronten, avsaknad av ”scoop” på huven framtill samt enkla avgaspipor baktill och en hasplåt istället för diffusor mellan dem. Längs hjulhusen löper en annan typ av skärmkanter som liksom andra plastdetaljer inte är lackade i karossens kulör. ”Vingen” på bakluckan ser dock ut att hålla samma proportioner som på Quadrifoglio.

Fälgarna må se ut att vara redo för hastighetsrekord på Bonnevilles saltöken men omfattas antagligen inte av samma patent och är därför inte med på skissen.

Alfa Romeo Stelvio instegsversion

Dubbla pipor och diffuser som hos Quadrifoglio (till vänster) saknas hos instegs-Stelvio.

Förutom en instegsversion och värstingen Quadrifoglio kan vi vänta oss ett mellanting i form av Veloce.

Alfa Romeo Stelvio, Mazda CX-5, Jaguar I-Pace och andra bilar som visades under Los Angels bilsalong har du kunnat läsa om här på teknikensvarld.se. En fördjupning finns i kommande nummer av tidningen (nummer 27/2016) som står på tidningshyllan den 8 december.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer