Intervju: Mercedes vd Ola Källenius om framtidens Formel 1

Är Formel 1 verkligen värt pengarna? Finns det en framtid för sporten när bilindustrin satsar mer och mer på elbilar? Ja, enligt Mercedes svenske vd, och F1-fanatikern, Ola Källenius är Formel 1 en bärande del i företagets marknadsföring och de nya reglerna ska ge oss bättre underhållning.

F1-sporten har stått i depån under hela coronakrisen men nu ska det bli grönt ljus för en ny och väldigt speciellt säsong. Daimlers vd Ola Källenius har det yttersta ansvaret för hur bra det går för Mercedes i Formel 1, hur mycket det får kosta och hur Mercedes ska få rätt marknadsföring med hjälp av sporten. Det är tur då att Ola Källenius älskar Formel 1 och att han jobbat nära teamet under många, många år. Här svarar Daimlers svenske vd på 16 frågor om Mercedes och Formel 1.

Coronakrisen har förändrat det mesta i vår värld och så även formel 1. Hur ser du på att säsongen sköts upp?
– Vi ser självklart fram emot att få starta den nya säsongen och jaga en ny titel till vårt team. Men jag tror att alla håller med om att hälsan och säkerheten alltid måste komma först. Beslutet att skjuta upp säsongen togs av omsorg, det var rätt beslut att ta och hela vårt företag står bakom det.

Intervju Ola Källenius

Foto: Daimler AG

Nära teamet: Ola Källenius med Michael Schumacher och Nico Rosberg. Schumacher är också en av Källenius favoritförare.

Du har haft många olika positioner inom Daimler och Mercedes och du har kommit i kontakt med Formel 1 på många olika sätt. Vi träffades till exempel redan när du arbetade med McLaren och Mika Häkkinen. Berätta lite om dina olika roller i Formel 1 och i teamet.
– Jag har haft turen att ha många olika roller som haft direkt kontakt med Formel 1, allt från min tid på Mercedes F1-motorfabrik i Brixworth där jag ansvarade för drivlinorna till Formel 1, att vara chef för AMG och vara styrelsemedlem för vårt Formel 1-team. Och så nu då i min nya roll. Vi har sett hur satsningen växt från vårt partnerskap med McLaren till framgången med vårt eget team under det senaste decenniet, med sex raka dubbla VM-titlar som resultat. Vår framgång inom racing har haft en mycket stor påverkan på våra affärer i form av ny förflyttning av ny teknik till personbilar och global marknadsföring.

Mercedes har fått mycket beröm för hur comebacken till F1 genomfördes och hur bra bilarna byggdes för det nuvarande reglementet. Berätta lite om hur ni gjorde och vilken som var strategin?
– Vår styrelse fattade ett beslut 2009 om en comeback med eget team i Formel 1. Det gjordes i en svår period för bilindustrin då andra tillverkare lämnade sporten. Vi investerade ordentligt, utvecklade en modern ledningsstruktur under ledning av Toto Wolff och Niki Lauda, övertygade Lewis Hamilton att komma till teamet och vi anammade förflyttningen till hybridteknik före 2014. Sedan dess har vi lyckats bygga vidare på de hörnpelarna och utvecklats varje år. Vi tycker att strategin har betalat sig vad gäller resultat och hur varumärket stärkts.

Intervju Ola Källenius

Foto: Daimler AG

Full pott: Med Toto Wolff som teamchef har Mercedes vunnit allt sedan 2014.

Hur viktig har Lewis Hamilton varit för Mercedes framgångar i det nuvarande reglementet?
– Lewis har kört 250 Formel 1-lopp och alla har varit med en Mercedesmotor. Jag har känt honom sedan väldigt tidigt i hans karriär och han har samma vilja att vinna i dag som då. Under tiden har han blivit en av de mest framgångsrika förarna genom tiderna. Han är speciell både som förare och som person och vi känner att han är en del av Mercedesfamiljen.

Du har tidigare sagt till mig att Mercedes kommer att vara i Formel 1 så länge det finns ett Formel 1. Är det fortfarande så eller finns det en punkt där det inte är värt pengarna det kostar att tävla?
– Formel 1 är en logisk affär för Mercedes. För det första ligger det i vårt DNA, den första Mercedes som byggdes var en racerbil, så långt tillbaka som 1901. För det andra ger teamet vårt varumärke en global plattform där vi kan visa vår teknik och vår tävlingsanda. Alla våra F1-aktiviteter genererar värde i media för över 10 miljarder kronor. Men teamet är en del av företaget och alla vet att bilindustrin är inne i en stor förändringsperiod. Det betyder att vi måste minska kostnaderna och hitta mer hållbara lösningar. Därför gillar vi införandet av ett kostnadstak och att sporten försöker bli CO2-neutral.

Intervju Ola Källenius

Foto: Daimler AG

Hybrid. Drivlinan i F1 anses vara den mest effektiva hybriddrivlinan och viktig för utvecklingen av hybrider för personbilar.

F1-sportens Pat Symmonds har pratat om att Formel 1 skulle kunna utveckla ett nytt bränsle för förbränningsmotorer med betydligt lägre klimatpåverkan och att det är ett sätt för sporten att bli mer hållbar. Passar det här Mercedes strategi med elektrifiering av personbilar?
– Vi ser motorsporten som den snabbaste utvecklingsavdelningen. Det är där vi ligger på gränsen med ny teknologi och det är där vi lär oss. Till exempel är F1-bilarnas hybriddrivlina troligen den mest effektiva i världen. Vårt team kommer att vara CO2-neutralt från och med 2020 och har vi har åtagit oss att sänka vårt eget klimatavtryck med hälften till slutet av 2022. Vi spelar en stor roll i diskussionerna om ett mer hållbart bränsle, precis som i diskussionerna om nästa generation motorer. Formel 1 har en stor roll i att marknadsföra de här nya teknologierna till våra kunder världen över.

Vilket är det mest minnesvärda ögonblicket för dig i Formel 1 hittills?
– Personligen skulle jag säga när jag var i Brixworth och vi vann VM-titeln 2008 med Lewis Hamilton, att vara en del av teamet som satsade så mycket på den säsongen. Att också göra det i sista kurvan på sista varvet av säsongen, du upplever inte så starka känslor så väldigt ofta.

Hur följer du Formel 1 i dag?
– För det mesta via TV och via textmeddelanden med Toto när han är på banan. Jag har också haft lyckan att få vara med teamet under några tävlingar varje år. Sen följer jag såklart vårt team i sociala medier.

Intervju Ola Källenius

Foto: Daimler AG

Rekord. Under 2020 kan Lewis Hamilton slå eller tangera flera av Michael Schumachers F1-rekord.

Nämn tre av dina favoritförare genom åren?
– Lewis Hamilton, Mika Häkkinen och Michael Schumacher, när han körde för Mercedes.

Nürburgring och Hockenheim, Schumacher, Mercedes och Vettel. Men varför verkar Tyskland har så svårt att få till en riktigt bra Formel 1-tävling med välfyllda läktare?
– Ofta går sporter genom olika faser av popularitet i olika länder och det är kopplat till ländernas egna hjältar. F1 var populärt i Sverige under 1970-talet eftersom vi hade riktigt duktiga förare. Det var samma sak i Tyskland med Michael Schumacher, han var den första stora hjälten i sporten och intresset växte väldigt snabbt. Sedan dess har ingen riktigt tagit Schumachers plats i hjärtat av den tyska publiken. Kanske beror det på det. Men Tyskland är fortfarande en av de största och viktigaste marknaderna för F1 i världen.

Varför släppte Mercedes Felix Rosenqvist?
– Felix är en väldigt talangfull och skicklig förare som byggt en imponerande karriär i många olika racingserier. Vi skulle aldrig stå i vägen om en förare vill söka sig andra möjligheter, om vi inte har något bättre att erbjuda, vilket var fallet när vi gick olika vägar. Han gör ett imponerande arbete i USA och Indycar. Vi önskar honom all lycka.

Intervju Ola Källenius

Foto: Daimler AG

Alltid i F1. Den första Mercedesbilen var en tävlingsbil och 2009 beslutade Mercedes att göra comeback med ett eget team.

All motorsport är på ett sätt farlig. Kan Mercedes som bilföretag hantera till exempel en allvarlig olycka där Lewis Hamilton är inblandad?
– Säkerhet värderas högt av Mercedes och säkerhet är själva hjärtat i våra motorsportserier. Tillsammans med internationella bilsportförbundet, FIA, arbetar vi med att göra bilarna och banorna säkrare varje år, både för förare och för publik. Olyckor kommer alltid att hända men sporten strävar alltid efter att bli bättre och bättre inom det här området.

Det kommer att bli helt nya regler i Formel 1 till 2022. Drivlinorna har lämnats mer eller mindre orörda men det blir stora nyheter för däck och aerodynamik. Är det här rätt väg att gå?
– Vi tycker till att börja med att det var rätt att skjuta på regeländringen från 2021 till 2022 med tanke på osäkerheten runt covid-19. Målsättningen med teknikförändringen är att skapa bättre och tätare racing för fansen. Vi måste vänta och se om regeländringarna levererar i verkligheten och det sker först när vi börjar tävla 2022. Jag hoppas att F1 ska fortsätta att vara en teknisk spjutspets inom motorsporten och att teamen ska kunna ha innovationsutrymme. Sen hoppas jag att vi ska få se världens bästa förare kämpa hjul mot hjul.

Intervju Ola Källenius

Foto: Daimler AG

Nya regler. Med nya regler till säsongen 2022 ska vi få se tätare racing och bättre underhållning.

Vad tycker du är viktigast för sporten för att locka till sig en yngre publik?
– De goda nyheterna är att vi gör det redan nu och det är en förutsättning för att säkra framtidens racing. Formel 1 har närmare 200 miljoner fans världen över som är under 34 år, så vi lockar en stor och ung publik. F1 växer också snabbare än andra stora sporter i sociala medier vilket är vitalt för att nå den unga publiken i dag. Sen kommer en hel våg av nya, unga talangfulla förare snart slå igenom. Så jag tycker att framtiden ser väldigt ljus ut.

Hur viktig är F1-sporten för Daimler/Mercedes och hur stor del av er marknadsföringsbudget satsas på Formel 1?
– Formel 1 representerar en väldigt positiv återbetalning av investerat kapital för Mercedes. Vårt team genererar mer än 15 miljarder kronor i annonsvärde för vårt varumärke varje år. Vårt team är till 85 procent finansierat av affärsintäkter från Formel 1 och från våra partners. Men även om den faktiska kostnaden för teamet är mycket lägre än vad många gissar strävar vi efter att få teamet att inom de kommande åren få teamet att generera en vinst till företaget. Det är ett realistiskt mål.

Intervju Ola Källenius

Foto: Daimler AG

Elektrisk formel. Förutom satsningen på F1 är Mercedes också med i elbilsserien Formel E.

Är det möjligt att Mercedes någonsin igen kommer att tävla med standardbilar?
– Just nu är vårt fokus Formel 1 och Formel E. De här två serierna, en med hybrider och en med elmotor och batterier, passar in i hur vi utvecklar våra personbilar. Det är en stor utmaning att vara konkurrenskraftig i båda serierna. Vi har också ett väldigt framgångsrikt motorsportprogram tillsammans med Mercedes-AMG där vi använder GT-bilar. Vi anser att det här är rätt balans för de kommande åren.

Ola Källenius tre favoritförare

 

Intervju Ola Källenius

Foto: Mercedes

Lewis Hamilton

F1-lopp: 250 Segrar: 84 VM-titlar: 2011, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019.
Med Mercedes: Debuterade 2007 i en McLaren med Mercedes-motor. Värvades till Mercedes-teamet 2013. Hans kontrakt går ut hösten 2020 men en förlängning med tre år är aktuell.

Intervju Ola Källenius

Foto: Mercedes

Mika Häkkinen

F1-lopp: 161 Segrar: 20 VM-titlar: 1998, 1999.
Med Mercedes: Debuterade med Lotus 1991 och värvades till McLaren 1993. Efter två år med först motorer från Ford och sedan Peugeot fick Häkkinen 1995 en Mercedesmotor. Slutade i Formel 1 efter säsongen 2001.

Intervju Ola Källenius

Foto: Mercedes

Michael Schumacher

F1-lopp: 306 Segrar: 91 VM-titlar: 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004
Med Mercedes: Debuterade i F1 med Jordan 1991. Värvades till Benetton och senare Ferrari. Slutade i F1 efter säsongen 2006. Gjorde comeback med Mercedes 2010 och körde även säsongerna 2011 och 2012.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer