Ford, BMW, Volkswagen, Mercedes och Hyundai/Kia bygger snabbladdare under det gemensamma namnet Ionity. Tidigare lovade gruppen 400 snabbladdare i Europa i slutet av 2020, men nu håller vd:n Michael Hajesch igen och först till sommaren kommer ett besked om vidare utbyggnad.

När Ionity bildades 2017 var målsättningen att snabbt bygga ett eget nät av snabbladare över hela Europa. Målsättningen var 400 laddstationer i slutet av nästa år, 2020. Men i en intervju med Automotive News Europe avslöjar Ionitys vd Michael Hajesch att det bara finns knappt hälften av de utlovade 400 och att ett besked om strategin kommer först i sommar. I dag har Ionity 140 laddstationer som fungerar och 50 som är under konstruktion.

Michael Hajesch säger i intervjun att nästa steg bör vara strategiskt och att Ionity eventuellt kommer att ta ett nytt strategiskt beslut under första halvan av 2020. Ionity kan då välja att fortsätta och bygga ytterligare 200 laddstationer utmed de stora vägarna i Europa eller att börja bygga upp en laddinfrastruktur i de större städerna. Hajesch säger också att det är för tidigt att i dag säga om Ionity ska förvärva någon existerande aktör.

TEST: Mercedes EQC mot Audi e-tron och Tesla Model 3

Ionity snabbladdare

MISSA INTE: Så vass är Porsches elbil Taycan S

Ionitys vd säger att satsningen är långsiktig och även om det kommer att ta lång tid att få tillbaka de pengar som investerats så är han säker på att satsningen är lönsam.
Att Hyundai och Kia anslutit sig tycker Hajesch betyder mycket vad gäller tekniskt kunnande och det var viktigt för Ionity att få med en partner från Asien. Att nätverket kan använda fler bilar och fler kunder tycker Hajesch är viktigt för att snabbt testa infrastrukturen och göra nödvändiga förbättringar. Ionity är också laddpartner till flera av bilföretagens mobilitetstjänster, så som Mercedes me, Porsche Charging Service, Shells New Motion och BP Chargemasters ChargeNow.

I dag har Ionity en fast kostnad på 8 euro eller 8 pund för att ladda en bil men det undersöks nu hur en övergång till pris per kWh ska gå till. Hajesch tror att en differentierad kostnad beroende på belastning på nätet dröjer och han tror att snabbladdare i hemmen är alldeles för dyrt.
Enligt Michael Hajesch satsar Ionity först och främst på att bygga laddstationer där det redan finns service i form av mat, fika och service så om toaletter. Ionity kommer inte ha resurser att bygga upp helt egna serviceanläggningar.

TEST: Audi e-tron mot BMW i3, Kia e-Niro, Jaguar I-Pace och Hyundai Kona Electric


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer