Så har då Jaguar officiellt presenterat märkets första suv någonsin – F-Pace. Med tydliga Jaguar-former, sportig profil och motorer med upp till 380 hästkrafter ska kunder stjälas från framför allt Porsche.

Efter flera år av snack, rykten, konceptbilar, spion- och teaserbilder är den så äntligen här – Jaguars första suv F-Pace. Presentationen har Jaguar valt att förlägga till i kväll (14 september), dagen innan bilsalongen i Frankfurt öppnar för i år. Ett medvetet drag för att få maximal exponering. I morgon blir det ett enormt brus från den tyska staden och det blir svårare att nå ut.
Teknikens Värld är självklart på plats för att beskåda avtäckningen av F-Pace. Mer om det från vår utsände Mikael Stjerna längre ned i artikeln.

Jaguar kallar dock inte F-Pace för en suv, de benämner den i stället för ”performance crossover”. F-Pace ska nämligen vara väldigt sportigt lagd och ämnad för den som verkligen älskar att köra bil, men ändå en bil för vardaglig körning. Den sägs till och med ge ”oöverträffad dynamik”.
Målet för britterna har under utvecklingstiden varit att göra en stenhård konkurrent till Porsche Macan – men ännu sportigare lagd. Hur det är med den saken får framtida provkörningar och test visa, så missa in det här på teknikensvarld.se.

Jaguar F-Pace 2016

Formerna går inte att ta miste på, de andas väldigt mycket av dagens Jaguar-formspråk. Faktiskt fick vi se formerna i Frankfurt redan för två år sedan, då i form av konceptbilen C-X17. Glädjande är att se hur Jaguar har tagit fasta på konceptbilens linjer, även om en hel del har tonats ned till produktionsformat.

Precis som sedanmodellerna XE och nya XF är det massor av aluminium som gäller i F-Pace – i både chassi och i kaross. Viktbesparingen i form av lättmetallen ger oss en tjänstevikt på mellan 1 665 och 1 884 kilo beroende på vilken modellversion som avses. Det kan jämföras med konkurrenten Porsche Macan som väger mellan 1 865 och 1 925 kilo beroende på modellversion.
473,1 centimeter lång, 193,6 centimeter bred och 166,7 centimeter hög är F-Pace. Det är några centimeter större än Macan på alla ledder. Det gör vikten än mer imponerande.
Axelavståndet är 287,4 centimeter, det vill säga 6,7 centimeter mer än vad Macan har. Det gör gott för de interiöra utrymmena och det är just en av detaljerna som Jaguar slår hårt för, utrymmena. Skuffen rymmer 650 liter, bäst i klassen ska det vara. För att än en gång göra jämförelsen med Macan så är F-Pace 150 liter större i bagageutrymmet.

Jaguar F-Pace 2016

Fyra olika motoralternativ erbjuds till F-Pace. Två dieselmaskiner och två bensinmotorer. Instegsmodellen är F-Pace 2,0 Diesel med 180 hästkrafter, 430 newtonmeter och bakhjulsdrift. Denna går även att få med fyrhjulsdrift, något som är standard i kombination med övriga motoralternativ. Denna lilla dieselmaskin har en sexväxlad manuell låda när endast bakhjulen driver. I fyrhjulsdrivet utförande kan motorn kombineras med antingen den sexväxlade manuell lådan eller en åttastegad automatlåda.
Det andra dieselalternativet heter F-Pace 3,0 Diesel och har 300 hästkrafter och massiva 700 newtonmeter i maxvrid. Här är det åttastegad automatlåda som gäller, vare sig man vill det eller inte.
Instegsalternativet på bensinsidan är F-Pace 3,0 Supercharged med 340 kompressormatade hästkrafter och 450 newtonmeter. Åttastegad automatlåda är enda transmissionsalternativet.
I toppen av motorpaletten finner vi F-Pace 3,0 Supercharged med 380 hästkrafter, även dessa kompressormatade, och 450 newtonmeter. Återigen är det åttastegad automatlåda som gäller. Detta är självfallet snabbaste alternativet, 0-100 km/h på 5,5 sekunder och toppfart på 250 km/h.

Snålaste motoralternativet är, som du kunde gissa, lilla dieseln med 180 hästkrafter i kombination med enbart drivning på bakhjulen. 0,49 liter per mil enligt EU-körcykeln betyder koldioxidutsläpp om 129 gram per kilometer.
Törstigast är bensinmotorerna som båda vill ha 0,89 liter per mil vilket motsvarar 209 gram per kilometer.

I Storbritannien kostar F-Pace från motsvarande 435 000 kronor. Instegspriset är betydligt lägre än det instegspris som Porsche Macan har, men är i gengäld något högre än exempelvis Audi Q5 och BMW X3.

Jaguar-F-Pace-2016 med Mikael Stjerna

Hej Mikael Stjerna, du befinner dig på världspremiären av Jaguar F-Pace.  Är den snygg att titta på i verkligheten?
– Visst är den snygg, men formerna är inte revolutionerande. Vi talar klassisk suvdesign, men den ser nätt ut. Dock ställer jag mig lite frågande till de förkrympta strålkastarna, är de snygga?

Jaguar säger att den är så rymlig, stämmer det?
– För att ha så utpräglat sportiga ambitioner med Porsche Macan som huvudkonkurrent så tycker jag den upplevs ovanlig rymlig, speciellt i baksätet. Att sedan bagageutrymmet sväljer så mycket är imponerande. Den volymen kan inte ens många stora kombibilar stoltsera med.

Kvalitetskänslan, efter att ha skådat bilen i verkliga livet nu, tror du den kan mäta sig med tyskarna?
– Absolut känns det så. Kvalitetskänslan är högklassig och kan lätt mäta sig med Porsche och BMW:s X-modeller.

Något annat du vill förmedla?
– Jag är extra imponerad av infotainmentsystemet. Oj vad snabbt det reagerar, ingen tröghet. Nu har Jaguar kommit ifatt ordentligt och man gör det med dubbla skärmar och en mängd olika inställningsmöjligheter.

– Måste också berätta om att F-Pace har slagit till med ett världsrekord. Nej, inte i låg vikt eller overkliga förbrukningssiffror, utan i något helt annat. Guinness Rekordbok är på plats här i dag eftersom F-Pace har slagit världsrekord i världens största loop med bil. 19 meter hög var loopen, 0,9 meter högre än tidigare världsrekordet. Kanske kan användas i marknadsföringen för att locka de osäkra?

Om du vill fördjupa dig i F-Pace kan du nedan ta del av Jaguars svenska pressmaterial.

Jaguar om F-Pace

Nya Jaguar F-Pace är en performance crossover som är utformad och konstruerad för att erbjuda den flexibilitet, lyhördhet och förfining som kännetecknar alla Jaguarer, tillsammans med oöverträffad dynamik och vardaglig mångsidighet.
Helt nya F-Pace är utvecklad med Jaguars Lightweight Aluminium Architecture och kombinerar rena linjer, ytor och proportioner med F-Type-inspirerade funktioner som de mäktiga bakflyglarna, luftutsläppen i skärmarna och den distinkta bakljusgrafiken.
Den djärva frontgrillen och kraftfulla motorhuven antyder potentialen i motorer som den kompressormatade V6:an på 380 hk. Komponenter som smäckra LED-strålkastare, smidda 22-tumshjul och det korta främre överhänget förverkligar designvisionen från konceptbilen C-X17 i produktion.
Helt nya F-Pace har plats för fem personer med kompromisslös komfort. Interiören utgörs av en perfekt kombination av förstklassiga material och finish, utsökta detaljer, komfortfunktioner som uppvärmda, elektriskt fällbara baksäten och spjutspetsteknik, inklusive infotainmentsystemet InControl Touch Pro och den 12,3-tums virtuella instrumentpanelen i HD.

”Genom att vi hållit fast vid våra klassiska designprinciper har helt nya F-Pace blivit direkt igenkännlig som en Jaguar. Den erbjuder allt utrymme du kan förvänta dig – och mer – men på grund av vår stringenta inställning till ytor, proportioner och renhet i linjerna, har vi, enligt min uppfattning, designat det mest välbalanserade och attraktiva fordonet i sin klass.”
Ian Callum, Director of Design, Jaguar

Lättviktsarkitekturen i aluminium gav design- och ingenjörsteamen en idealisk utgångspunkt. Bilen designades från grunden med en modulär struktur, så att hjulen skulle kunna placeras exakt där de bäst kan leverera de proportioner, den dynamik och de praktiska funktioner som krävs av en prestandacrossover.
Dess hjulbas och spårvidd finns inte på någon annan Jaguar. Med 4 731 mm längd och en hjulbas på 2 874 mm, erbjuder helt nya F-Pace en elegant profil och det korta främre överhäng som kännetecknar Jaguars design samt en ovanligt rymlig interiör.
Baksätets knäutrymme är klassledande och bagageutrymmesvolymen är otroliga 650 liter.
Den lätta, styva karossen består av 80 procent aluminium och är segmentets enda aluminiumintensiva skalkonstruktion. Användningen av komposit i bakluckan och magnesium i till exempel bilens tvärbalk ger ytterligare viktbesparingar.
Resultatet blir att den bakhjulsdrivna modellen med 180 hk diesel och manuell växellåda väger så lite som 1 665 kg och har ett CO2-utsläpp på bara 129 g/km. Med den kompressorladdade V6-bensinmotorn från F-Type under den välformade motorhuven i aluminium, kan helt nya F-Pace accelerera från 0–100 km/h på bara 5,5 sekunder innan den når den elektroniskt begränsade toppfarten på 250 km/h.
Karossens höga vridstyvhet, som möjliggör användning av dubbla tvärlänkar i den främre hjulupphängningen – hämtat från F-Type – och den sofistikerade Integral Link-fjädringen bak, ger oöverträffad prestanda. Tillsammans med Torque Vectoring som standard och elektrisk servostyrning är systemet inställt för att ge optimal känsla och respons, något som gör helt nya F-Pace till ett riktmärke för köregenskaper.
Till och med instegsmodellen är försedd med enrörs stötdämpare som standard, men för ännu bättre väghållning mäter det elektroniskt styrda Adaptive Dynamics-systemet karossens och hjulens rörelser 100 respektive 500 gånger per sekund, vilket säkerställer optimala dämpningskrafter under alla förhållanden.

För de verkliga bilentusiasterna finns Configurable Dynamics: Med den här funktionen, som först kom till användning i F-Type, kan man göra individuella inställningar för gasspjället, den automatiska växellådan, styrningen och, om bilen är utrustad med det, Adaptive Dynamics-systemet.
Tack vare dynamiksimuleringar med den senaste Computational Fluid-tekniken och tillämpning av lärdomarna från XE och nya XF, har helt nya F-Pace en luftmotståndskoefficient på bara 0,34, vilket sänker bränsleförbrukningen och förbättrar köregenskaperna. Fordonet är också konstruerat för exceptionellt bra väghållning med utmärkt balans mellan front och bak, vilket resulterar i bättre styrkänsla och stabilitet vid högre hastigheter.

”Helt nya F-Pace är en Jaguar som kunder runt om i världen har efterfrågat. De mål vi ställde upp är bland de mest utmanande vi någonsin haft, men jag är stolt över att säga att helt nya F-Pace uppfyller eller överträffar vartenda ett av dem.
Det här är en performance crossover med enastående dynamik, men som även levererar en jämn och tyst bilåkning. Den F-Type-inspirerade designen kombinerar ett påfallande utseende med rymlig interiör och ett ovanligt stort bagageutrymme. Tillsammans med vårt helt nya infotainmentsystem, vår mest avancerade fyrhjulsdrift och en enastående uppsättning aktiv säkerhetsteknik blir varje resa med helt nya F-Pace en bättre och mer givande upplevelse.”
Kevin Stride, Vehicle Line Director, Jaguar F-Pace

Helt nya F-Pace:s fyrhjulsdrift (AWD) med torque-on-demand är Jaguars hittills mest avancerade och har den högsta vridmomentkapaciteten. Den har ett egenutvecklat styrsystem som först togs fram för F-Type AWD: Intelligent Driveline Dynamics (IDD). IDD bevarar smidigheten och känslan med bakhjulsdrift men kan smidigt överföra vridmoment till framhjulen för att utnyttja prestandafördelarna med extra dragkraft, på alla underlag och i alla väder.
Adaptiv Surface Response (ASR), som utvecklats från Land Rovers patenterade, prisbelönta Terrain Response-teknik, gör AWD-systemet ännu effektivare vid krävande förhållanden. ASR är inbyggt i Jaguar Drive Control och identifierar Typen av underlag och optimerar kraftfördelningen i drivlinan och Dynamic Stability Control-systemet. ASR, som först lanserades i helt nya XF, har förbättrats genom ett tredje läge avsett för djup snö och grus.

En annan världsledande teknik utvecklad för ogynnsamma förhållanden är All Surface Progress Control (ASPC). För att få ut mesta möjliga av väggreppet styr ASPC automatiskt gaspådraget och bromsarna vilket gör att föraren bara behöver styra fordonet. ASPC är aktivt mellan 3,6 och 30 km/h och föraren ställer in önskad hastighet via farthållarens reglage. ASPC är kompatibelt med bakhjuls- och fyrhjulsdrift.
För förare som vill uppnå liknande resultat men som ändå vill använda gaspedalen finns Low-Friction Launch (LFL). Den här funktionen fördelar gaspådraget progressivt, vilket gör bilen lättare att styra och helt nya F-Pace är den första Jaguaren som erbjuder detta.
Helt nya F-Pace har utformats för att uppfylla världens strängaste säkerhetsstandarder och har exceptionella skyddsnivåer för förare, passagerare och fotgängare. Standarden för aktiv säkerhet är lika hög, tack vare en hel svit avancerade förarassistanssystem. Den toppmoderna stereokameran som Autonomous Emergency Braking-systemet är uppbyggt kring, har nu en funktion för att känna av fotgängare – något som Jaguar är först med. Stereokameran möjliggör även filbytesvarning, filhållningshjälp, vägmärkesidentifiering, smart hastighetsbegränsning och förarövervakning.
Viktig information som fordonshastighet och hastighetsbegränsning kan via laserteknik projiceras direkt på vindrutan i förarens siktlinje. Kontrastrika färgbilder kan också visa inställningarna för farthållaren liksom navigationsanvisningar. Jämfört med konventionella system, är lasertekniken mindre och lättare och bilden förblir tydlig även i starkt solljus.
Infotainment- och kommunikationstekniken är lika avancerad. Premiumsystemet InControl Touch Pro är uppbyggt kring en 10,2-tums pekskärm med en kraftfull fyrkärnig processor och en SSD-hårddisk. Användargränssnittet är intuitivt, grafiken skarp och otroligt responsiv. Navigeringen kan också visas i fullskärmsläge – i 3D – på den virtuella 12,3-tums instrumentpanelen i HD.
Helt nya F-Pace innebär också världspremiär för Jaguars Activity Key. Ett vattentätt, stötsäkert armband med inbyggd transponder, den första wearable-tekniken i detta segment, stöder en aktiv livsstil eftersom den gör att nyckelfjärrkontrollen kan vara säkert inlåst i fordonet – ovärderligt vid friluftsliv som till exempel surfning eller kajakpaddling.

När man låser helt nya F-Pace med Activity Key avaktiveras alla nyckelfjärrkontroller inuti bilen. Activity Key använder samma radiofrekvenser som de övriga nycklarna och används för att låsa och låsa upp fordonet genom att man håller den nära J:et i Jaguar på bakluckan. Activity Key har inget batteri, så du behöver aldrig tänka på att byta ut det.

Modellsammanfattning
Helt nya F-Pace innefattar: F-Pace Pure, F-Pace Prestige, F-Pace Portfolio, F-Pace R-Sport och F-Pace S
Följande drivlinor erbjuds: 180 hk 2.0-liters diesel med manuell bakhjuls-/fyrhjulsdrift eller automatisk fyrhjulsdrift 300 hk diesel med automatisk fyrhjulsdrift; 340 hk och 380 hk 3,0-liters bensinmotor med automatisk fyrhjulsdrift
Helt nya F-Pace tillverkas på Jaguar Land Rovers Solihull-fabrik i likhet med sportsedanen Jaguar XE.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer