Jaguar moderniseras suven F-Pace, inte bara till utseendet utan även maskinellt sett. Flera mildhybridvarianter och, kanske mest intressant, en laddhybrid.

Jaguar F-Pace, stora suven från Jaguar, får efter fyra år på marknaden sin första facelift. Exteriört märks det på nya strålkastare, nya bakljus och ny motorhuv och bearbetad grill. Interiört märks omgjorda detaljer, framför allt en ny, 11,4 tum stor tryckkänslig skärm som verkligen breder ut sig ovanför temperaturvreden som tack och lov är kvar.

Jaguar F-Pace 2021 facelift

Foto: Jaguar

Men största nyheten är laddhybriden F-Pace P400e med och en räckvidd på 53 kilometer. Batteriet är stort, hela 17,1 kWh. Koldioxidutsläpp på 49 gram gör den berättigad till miljöbonus. Laddhybriden kan laddas med 7 kW växelström från en hemmaladdare, om hemmets strömförsörjning tillåter det. Då tar det 1 timme 40 minuter att ladda till 80 procent, och därefter kunna ta sig omkring fyra mil med enbart elkraft. Snabbladdning, som sällan används för laddhybrider av naturliga skäl, klarar F-Pace P400e PHEV med upp till 32 kW effekt. Laddhybriden har en total effekt på 404 hästkrafter och maxvrid på 640 newtonmeter, 0-100 km/h tar 5,3 sekunder.

Jaguar F-Pace 2021 facelift

Foto: Jaguar

De elektrifierade modellerna är viktiga för Jaguar eftersom företaget ligger långt över 95 gram i genomsnittligt CO2-utsläpp och lär få dryga böter att betala till EU. Företagets försäljning av eldrivna modeller (I-Pace) och laddhybrider måste därför öka.

TEST: Jaguar I-Pace mot fyra andra elbilar

Jaguar F-Pace 2021 facelift

Foto: Jaguar

Koldioxidutsläppen minskar också för de konventionella modellerna. Dieselmotorn på två liter och 163 hästkrafter har med hjälp av mildhybridteknik blivit snålare och förbrukningen skrivs nu till 0,62 liter per mil i den verklighetsnära WLTP-cykeln. En siffra som för tio år sedan hade varit ”kors i taket” men som i dag straffar bilen med en hög malusskatt eftersom det betyder 163 gram koldioxid per kilometer. Enligt det nya skatteförslaget för 2021 betyder 163 gram i utsläpp 11 450 kronor i malusskatt per år de tre första åren.

LÄS OCKSÅ: Nytt förslag för ännu tuffare utsläppsregler i EU

Svenska priser är när detta skrivs inte bestämda. I England kostar laddhybriden F-Pace P400e 56 000 pund, vilket motsvarar 660 000 kronor med svensk moms.

Motorer F-Pace 2021

Diesel

  • 163 hk mildhybrid 2,0 liter turbofyra, 8-vxl aut, AWD.
  • 204 hk mildhybrid 2,0 liter turbofyra, 8-vxl aut, AWD.
  • 300 hk mildhybrid 3,0 liter turbosexa, 8-vxl aut, AWD.
  • 300 hk 3,0 liter turbosexa, 8-vxl aut, AWD.

Bensin

  • 250 hk 2,0 liter turbofyra, 8-vxl aut, AWD.
  • 340 hk mildhybrid 3,0 liter turbosexa med el-kompressor, 8-vxl aut, AWD.
  • 400 hk mildhybrid 3,0 liter turbosexa med el-kompressor, 8-vxl aut, AWD.
  • 404 hk laddhybrid 2,0 liter turbofyra, 8-vxl aut, AWD.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer