Jaguar I-Pace – tre snabba från provkörningen

Jaguars eldrivna suv I-Pace är på väg ut på marknaden och Erik Wedberg har åkt till Portugal för den första provkörningen. Här är de första intrycken.

Hej Erik, vi går rakt på sak – kan Jaguar I-Pace utmana Tesla?
– Det är ju den stora frågan! Jaguar är först ut av premiumtillverkarna att lansera en elbil som på pappret kan mäta sig med Tesla Model S och Model X – och om vi börjar med prisbilden så ser det väldigt bra ut för Jaguars del. I-Pace har fått ett grundpris på 819 000 kronor och det kan jämföras med Tesla Model X 75D som kostar från 976 000 kronor. Visst är Teslan något större, men det är ju inte det viktigaste för alla.

Jaguar I-Pace

Foto: Jaguar

Hur känns Jaguaren?
– Bra, väldigt bra. Den har en väldigt fin styrning och är, trots den höga vikten, kvick in i kurvorna och driver på väldigt effektivt ut på rakorna. I-Pace har en elmotor fram och en bak som totalt ger 400 hästkrafter och 696 newtonmeter. Det blir inte samma pangacceleration som i Tesla men det beror inte på att Jaguaren är långsam, den gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Det beror i stället på att Jaguar har mappat gaspedalen på ett annat sätt, mer likt en bil med förbränningsmotor där kraften byggs upp.

Jaguar I-Pace

Foto: Jaguar

Vad sticker ut mest?
– Jaguars kaxighet! De är så övertygade om att I-Pace klarar terrängkörning att de har skickat ut oss på en ganska krävande terrängbana med branta lutningar. Och efter terrängbanan var det direkt ut på racerbanan här i Portimao. De vill verkligen visa att I-Pace är en elbil som klarar både och, men jag kan avslöja att jag hellre kör I-Pace i terrängen. Vilken naturupplevelse det är att köra nästan ljudlöst genom en bäck och höra vattnet porla runt däcken, nästan som att paddla kajak!

Läs mer om körintrycken och all teknik i Jaguar I-Pace i Teknikens Värld nummer 13/2018.

Visa kommentarer