Många tror – men framför allt hoppas – att elbilar blir billigare inom ett par års tid. En som inte tror detsamma är Jaguar Land Rovers vd Ralf Speth som inte ser en prisnedgång under de närmaste tre till fem åren.

Batteridrivna elbilar betingar ett högt pris och det är framför allt batterierna som är den kostsamma komponenten. Det krävs stora batterier för att nå ”lång” räckvidd, och ju större batterier desto dyrare blir bilen.
Nästa år ska flera biltillverkare marknadslansera sina första elbilar för den verkligt breda publiken, exempelvis Volkswagen. Många tror att priserna därmed kommer att pressas, men då gäller det att batterierna blir billigare.

Någon som inte kan se en sådan utveckling de närmaste åren är Jaguar Land Rovers vd Ralf Speth som för Autocar berättar om sin syn på saken. Han tror nämligen inte att elbilarna blir billigare de närmaste fem åren. Hans åsikt baseras på just batterierna.

– Det kommer inte att bli några sänkta kostnader på tre till fem år. Vi behöver ett tätare nätverk av laddare, mer kvalitet och mer kvantitet, som är mer standardiserade och ger snabbare laddning. Du behöver helt klart en bra spridning över hela landet, inte bara i London, säger han med en referens till Storbritannien men som kan appliceras på i princip valfritt europeiskt land.

Han poängterar att med fler laddare kan biltillverkarna skapa bilar med mindre batterier och på det sättet sänka kostnader för både biltillverkarna och konsumenterna.
Speth är övertygad om att laddinfrastrukturen kommer att växa i takt med att allt fler biltillverkare satsar på elbilar.

– Det kommer senare, men det kommer att komma.

Ladda elbil Jaguar I-Pace

Foto: Patrik Lindgren

Fler laddare måste upp för att det ska bli intressant för den stora massan, menar JLR:s vd Ralf Speth.

Jaguar har en elbil i sitt modellprogram – I-Pace. Den kan inte klassas som annat än en dyr bil med en prislapp på 1 006 865 kronor. Jaguar har dock ett ”stående” erbjudande som ger prislappen 939 900 kronor. Att privatleasa Jaguar I-Pace kostar från 9 995 kronor i månaden.

En betydligt billigare elbil som är på väg att marknadsintroduceras är Peugeot e-208 för knappt 360 000 kronor. Klart mindre pengar än vad en elektrisk Jaguar (eller exempelvis Audi) går för, men en väldig summa om man jämför med samma bil utan elmotor. Ännu finns det inget pris på nya 208 med bensin eller dieselmotor, men utgående 208 kostar från 130 900 kronor, alltså nästan en tredjedel av ingångspriset för elbilen. Nya 208 kommer däremot inte att börja på så låg nivå (skulle vi tippa så kanske strax under halva elbilens pris).


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer