Elektrifieringen är kostsam och den indiska Jaguar Land Rover-ägaren Tata Motors söker en samarbetspartner att dela utvecklingskostnader med.

Jaguar Land Rover har satt upp ett tufft mål med att erbjuda elektrifierade drivlinor till samtliga modeller 2020. Därtill ser inte ägaren, Tata Motors, att Jaguar Land Rover lever upp till förväntningarna. Siffrorna är för dåliga och pengar behöver sparas in, dock säger Tata Motors att en försäljning av Jaguar Land Rover inte är aktuellt. Den rimliga lösningen är då att Jaguar Land Rover gör som så många andra biltillverkare – sneglar åt samarbeten över gränserna för att dela på kostnader, speciellt inom utvecklingen av elektrifiering.

I juni skrev vi om att BMW och Jaguar Land Rover ingått i ett samarbete där tyskarna delar med sig av sin senaste teknik inom elektriska drivlinor. Men enligt nyhetsbyrån Bloombergs källor uppges Jaguar Land Rover vilja stärka sina band ytterligare med BMW, alternativt hitta nytt samarbete med kinesiska Geely. Ett samarbete med Geely skulle stärka de brittiska märkenas position på den kinesiska marknaden, en marknad där Jaguar Land Rover haft problem.

Skulle ett samarbete med Geely bli aktuellt är det inte omöjligt att Jaguar och Land Rover får ta del av tekniken vi kommer se i morgondagens Volvo-bilar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer