Jaguars uppmärksammade 3-serieutmanare XE avtäcktes tidigare i månaden men först nu avslöjar Jaguar detaljer om de helt nyutvecklade Ingenium-motorerna som gör att XE släpper ut mindre än 100 g/km.

När Jaguar presenterade nya modellen XE tidigare i september var det fokus på sportmodellen XE S som får en V6-motor på 3,0 liter men det sades nästan ingenting om dieselalternativen. Den informationen kommer först nu och ännu mer kommer vi att få veta när bilsalongen i Paris är i full gång.

Jaguar XE kommer med två dieselalternativ, båda baserade på samma fyrcylindriga 2,0-liters aluminiumkonstruktion som går under namnet Ingenium. Motorn är helt och hållet utvecklad av Jaguar själva och kommer att produceras i en nyetablerad motorfabrik i West Midlands där det ska spottas ut en färdigbyggd motor var 36:e sekund.

Den svagare av de två dieslarna ger 163 hästkrafter och 380 newtonmeter i maximalt vridmoment och får en blandad förbrukning på 0,38 l/mil. Koldioxidutsläppen stannar på 99 gram per kilometer.


Jaguar-Ingenium-Diesel

Lite starkare är 180-hästarsversionen som ger 430 newtonmeter men hur mycket den kommer att dra eller släppa ut får vi inte veta nu. Båda motorerna blir dock Euro 6-klassade, förstås. Dieselmotorerna har teknik såsom dubbla balansaxlar för minskade vibrationer, variabla avgasventiltider för bättre partikelfilterregenerering och lågtrycksavgasåterföring för att minska bildningen av NOx-utsläpp.

jaguar-xe-far-helt-nya-dieselmotorer-160762


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer