Test av tio GTI-bilar. Audi A3 1,8 T Quattro, Citroën Xsara VTS, Honda Civic 1,6 VTI, Peugeot 206 GTI, Peugeot 306 GTI, Renault Clio Sport, Seat Cordoba Cupra, Seat Leon 1,8 20 VT, Volkswagen Polo GTI och Volkswagen Golf GTI.

Audi A3 1,8T Quattro

På fjärde plats av fem i stora GTI-klassen. Fyrhjulsdrivna Audi A3 trivdes bäst på vägen till och från racerbanan. A3 utstrålar inte mycket GTI-känsla, men våra invändningar till trots är den ett bättre alternativ än klassens anfader, Golf GTI.

Basfakta

MOTOR: 2,0 liter. Max effekt 150 hk vid 5700 r/min, max vrid 210 Nm vid 1750-4600 r/min
TJÄNSTEVIKT: 1440 kg
0-100 km/h: 9,87 s
TOPPFART: 215 km/h
VARVTID: 56,22 s

Säkerhet

Säkerhetsmässigt genomtänkt med bland annat listig upphängning av mittbältet bak. Sidokuddar fram.

Testbetyg

Utrymmen och komfort
Bekvämt i framsätet, goda inställningsmöjligheter. Litet bagageutrymme.

Köregenskaper
Skönt satt för längre resor. Känns säker på vägen. Understyrd och för mjuk. Ingen sportkänsla. Fyrhjulsdriften hjälper marginellt på banan.

Motor och kraftöverföring
Snäll och smidig motor, trivs bäst i mellanregistret. Inte speciellt varvvillig. Aningen kärv låda.

Utrustning
Hög säkerhetsnivå och ganska god grundutrustning. Dyra tillval.

Ekonomi
Ett plus för Audis andrahandsvärde. Att byta koppling är en uppseendeväckande dyrbar operation.

Honda Civic VTI

På fjärde plats av fem i lilla GTI-klassen. Hur fascinerande motortekniken än är i Honda Civic VTI uppväger den inte bilens höga pris, tråkiga styrning och allmänt påvra känsla. Honda kan bättre, det har man visat med senaste Accord Type R och underbara S2000.

Basfakta

MOTOR: 1,6 liter. Max effekt 160 hk vid 7600 r/min, max vridmoment 150 Nm vid 7600 r/min
TJÄNSTEVIKT: 1260 kg
0-100 km/h: 9,2 s
TOPPFART: 207 km/h
VARVTID: 57,51 s

Säkerhet

Honda Civic 5-d fick bara två stjärnor i Euro-NCAP test. Dåligt sidokrockskydd. VTi-modellen lär inte vara bättre.

Testbetyg

Utrymmen och komfort
Bra fjädringskomfort, skapligt utrymme i baksätet. Stolar med kort skjutmån och dåliga inställningsmöjligheter. Hög ljudnivå.

Köregenskaper
Väl avstämt chassi, Kränger måttligt, tål gassläpp i kurva. Säker. Lätt understyrd. Styrningen för långsam.

Motor och kraftöverföring
Smidig på låga varvtal – vrålar skönt över 5400 r/min. Kraften svårutnyttjad i verkligheten, kärv låda.

Utrustning
Luftkonditionering är standard. Annars får man inte mycket för pengarna.

Ekonomi
Troligen låga reparationskostnader, bra garantier. Civic VTI är på tok för dyr. Slå av minst 20000 kronor!

Peugeot 306 GTI

Vinnare i stora GTI-klassen. Kaxig, rolig och prisvärd – vill man ha en tvättäkta GTI i stora klassen är det inget snack om att 306 är bästa alternativet.

Basfakta

MOTOR: 2,0 liter. Max effekt 167 hk vid 6500 r/min, max vridmoment 193 Nm vid 5500 r/min
TJÄNSTEVIKT: 1240 kg
0-100 km/h: 8,56 s
TOPPFART: 220 km/h
VARVTID:

54,83 s

Säkerhet

306 fick relativt dåligt resultat i frontalkrockprov. Trepunktsbälte på mittplatsen bak saknas.

Testbetyg

Utrymmen och komfort
Känns stor och luftig inuti men man sitter för högt. Ratten inte ställbar i längsled.

Köregenskaper
Mycket trevlig på bana, varken för hård eller mjuk. Svagpresterande i undanmanövertestet.

Motor och kraftöverföring
Fantastisk kombination som ger maximal GTI-känsla. Körglädjen drabbar bensinförbrukningen.

Utrustning
Säkerheten är hyfsat tillgodosedd, bland annat ingår sidokrockkuddar. Passagerarstolen ej höj- och sänkbar.

Ekonomi
Otroligt prisvärd. Minus för andrahandsvärdet. Lär bli svårt att hitta icke sönderkörda exemplar på begagnatmarknaden.

Seat Cordoba Cupra

På femte plats av fem i lilla GTI-klassen. Seat Cupra var busigare med gamla motorn. Nu har den blivit för sävlig och priset upplevs som för högt.

Basfakta

MOTOR: 1,8 liter turbo. Max effekt 156 hk vid 5700 r/min, max vridmoment 210 Nm vid 1800 – 2 200 r/min
TJÄNSTEVIKT: 1130 kg
0-100 km/h: 8,9 s
TOPPFART: 218 km/h
VARVTID: ej mätt

Säkerhet

Cordoba är inte krocktestad men brås i bästa fall på Polo. Sidokrockkuddar saknas, men trepunktsbälte på mittplats bak finns.

Testbetyg

Utrymmen och komfort
Fin fjädringskomfort, bästa bagageutrymmet. Stolarna känns bekväma i början men strax kommer träsmaken.

Köregenskaper
Säkra, förutsägbara egenskaper. Passivt antisladdsystem är standard. Understyr mycket, sävlig i reaktionerna.

Motor och kraftöverföring
Fantastiskt vrid på låga varv. Smidig låda. Ingen GTi-känsla alls, mycket varvovillig.

Utrustning
Mycket utrustning ingår i priset. Egentligen saknas bara klimatanläggning

Ekonomi
Hög utrustningsnivå men också högt inköpspris. Ingen vagnskadegaranti.

Volkswagen Polo GTI

På tredje plats av fem i lilla GTI-klassen. Volkswagen Polo GTI ligger närmare GTI-idealet än storebror Golf GTI men når ändå inte riktigt upp till de förväntningar den tilltuffade exteriören utlovar.

Basfakta

MOTOR: 1,6 liter. Max effekt 125 hk vid 6500 r/min, max vridmoment 152 Nm vid 3000 r/min
TJÄNSTEVIKT: 1130 kg
0-100 km/h: 9,6 s
TOPPFART: 205 km/h
VARVTID: 57,63 s

Säkerhet

Bra betyg i Euro-NCAP men minus för avsaknad av trepunktsbälte på mittplats bak.

Testbetyg

Utrymmen och komfort
Bra framstolar, bra utrymme i baksätet. Stötig, bullrig.

Köregenskaper
Stabil och fin på landsväg. Kränger vilt, känns vek, vinglar vid inbromsning.

Motor och kraftöverföring
Rolig GTI-maskin som gillar att varvas och låter kul. Lite svag för att mäta sig med motståndarna. Hakig, trist låda.

Utrustning
Snygga BBS-fälgar och sidokrockkuddar ingår i priset. Extrautrustningen är dyr, priset springer lätt iväg.

Ekonomi
Plus för vagnskadegaranti och förväntat bra andrahandsvärde. Prispåslaget mot vanliga Polo är häftigt.


Citroën Xsara VTS

På tredje plats av fem i stora GTI-klassen. Till skillnad från PSA-brodern 306, som är en kompromisslös GTI, är Citroën Xsara VTS ganska lagom i sin framtoning. Borde med andra ord passa oss svenskar, men för 182 900 kronor kan man få både roligare och bekvämare bilar.

Basfakta

MOTOR: 2,0 liter. Max effek: 163 hk vid 6500 r/min, max vridmoment 193 Nm vid 5500 r/min
TJÄNSTEVIKT: 1310 kg
0-100 km/h: 8,56 s
TOPPFART: 220 km/h
VARVTID: 55,45 s

Säkerhet

Bra detalj är att även bakre bältesfästena är justerbara om än marginellt. Tre stjärnor i Euro-NCAP test med sidokrockkuddar.

Testbetyg

Utrymmen och komfort
Man sitter bra och ombonat fram. Dåligt benutrymme bak, särskilt för fötterna.

Köregenskaper
Härlig styrning och ärliga vägegenskaper. Kan överraska med att kasta ut bakvagnen kraftigt vid gassläpp i kurva. Aningen stötig.

Motor och kraftöverföring
Härlig motor som trivs bäst på toppvarv. Växelföringen känns kärv vid snabba nerväxlingar.

Utrustning
Klimatanläggning och fjärrkontrollerat centrallås standard. Passagerarstolen icke höj och sänkbar.

Ekonomi
Hyggligt pris på en del reservdelar. Dåligt andrahandsvärde samt högt pris.

Peugeot 206 GTI

Vinnare i lilla GTI-klassen. 206 GTI har inte riktigt den förfining, inte lika mycket mos i maskin och inte fullt så exakta vägegenskaper som Renault Clio Sport. Men den ligger inte långt efter och är 40000 kronor billigare. Därför håller Teknikens Värld 206 GTI som bäst i lilla GTI-klassen.

Basfakta

MOTOR: 2 liter. Max effekt 137 hk vid 6000 r/min, max vridmoment 190 Nm vid 4100 r/min
TJÄNSTEVIKT: 1140 kg
0-100 km/h: 8,5 s
TOPPFART: 210 km/h
VARVTID:

55,31 s

Säkerhet

Peugeot 206 har inte krocktestats ännu. Plus för sidokrockkuddar.

Testbetyg

Utrymmen och komfort
Fjädringskomforten godkänd, skaplig ljudnivå. Flera klagade på för hög sittställning, krånglig inställning.

Köregenskaper
Härlig styrning ger snabba reaktioner och exakt uppträdande. Lömsk i undanmanöverprovet – strålande till en viss gräns, sedan släpper det.

Motor och kraftöverföring
Bra bottendrag, skapligt varvvillig. Lättarbetad låda men har långa slag och motorn kunde vara ännu sportigare.

Utrustning
Hög utrustningsnivå trots lågt pris. Den kunde ju förstås ha skiljt sig lite mer från snikmodellerna på utsidan.

Ekonomi
Billigast i testet, dessutom bra garantier, men inbilla dig inte att en GTI-bil blir billig att äga.

Renault Clio Sport

På andra plats av fem i lilla GTI-klassen. Oavsett om du piskar den nerför Falkenbergbanans startraka eller fraktar tomglasen till återvinningsholken är det roligt att köra Clio Sport. Ett sportredskap med klara vardgaskvaliteter. Men 175000 kronor är i överkant – även om klimatanläggning och mycket annat godis ingår i priset. Därför vinner inte Clio totalt.

Basfakta

MOTOR: 2 liter. Max effekt 172 hk vid 6250 r/min, max vridmoment 200 Nm vid 5400 r/min
TJÄNSTEVIKT: 1 110 kg
0-100 km/h: 8,2 s
TOPPFART: 220 km/h
VARVTID: 54,23 s

Säkerhet

Clio är inte krocktestad. Plus för att alla fem sittplatser har trepunktsbälte och nackskydd.

Testbetyg

Utrymmen och komfort
Bra stolar med fina inställningsmöjligheter, rymlig kupé. Klagomål på för hög sittställning.

Köregenskaper
Välkomponerat chassi, säkra och roliga vägegenskaper. Klarar hög fart i undanmanöverprovet, blir lömsk när gränsen överskrids.

Motor och kraftöverföring
Bra kraft genom hela registret för att ge det där lilla extra på toppen. Lite rå motorgång.

Utrustning
Mycket ingår i standardutrustning, bl a luftkonditionering. Men sexpunktsbälten och bur borde också följa med i priset.

Ekonomi
Liten upplaga kan ge högt andrahandsvärde. Clio är dock dyr att köpa och saknar vagnskadegaranti. Höga ägarkostnader.

Seat Leon 1,8 20 VT

På andra plats av fem i stora GTI-klassen. Seat Leon lyckas kombinera sport och komfort bättre än exempelvis Citroën Xsara VTS. Visserligen saknas den riktiga GTI-känslan på grund av motorns karaktär, men det vägs upp av användarvänligheten. En praktisk ”sportburk” med andra ord.

Basfakta

MOTOR: 1,6 liter. Max effekt 180 hk vid 5500 r/min, max vrid 235 Nm vid 1900-5000 r/min
TJÄNSTEVIKT: 1322 kg
0-100 km/h: 8,49 s
TOPPFART: 229 km/h
VARVTID: 55,15 s

Säkerhet

Seat Leon är i princip en Golf. Torde betyda hög säkerhet, trots avsaknad av sidokrockkuddar. Hittills ej krocktestad.

Testbetyg

Utrymmen och komfort
Sköna stolar, härlig långfärdsvagn. Dålig takhöjd på mittplatsen bak.

Köregenskaper
Lite mjuk för bankörning men väldigt stadig och trevlig på vägen. Delvis avsaknad av styrkänsla

Motor och kraftöverföring
Det går fort med 180 hästkrafter under huven. Ryckig i stadstrafik. Svårt att dosera effekten.

Utrustning
Radio är standard. Går inte att beställa soltak.

Ekonomi
Drygt 20000 kronor billigare än motsvarande Audi. Vagnskadegaranti saknas. Dyr försäkring och höga ägandekostnader.

Volkswagen Golf GTI

På femte plats av fem i stora GTI-klassen. Överlag är Golf GTI en bra bil, men den erbjuder definitivt inte de egenskaper man kan, och bör, förvänta sig av en GTI. Den har helt enkelt förlorat sin karisma. Bara märket på bakluckan består.

Basfakta

MOTOR: 2,0 liter. Max effekt 150 hk vid 6000 r/min, max vridmoment 210 Nm vid 1750-4600 r/min
TJÄNSTEVIKT: 1350 kg
0-100 km/h: 8,7 s
TOPPFART: 217 km/h
VARVTID: 56,41 s

Säkerhet

Toppbetyg hos Euro-NCAP och bra detaljer som justerbara bältesfästen även till baksätet.

Testbetyg

Utrymmen och komfort
Storbilskänsla, bra stolar och över huvud taget hög komfort. Stenhårt ryggstöd i baksätet.

Köregenskaper
Bra vägegenskaper på landsväg. Kraftigt understyrd, inte alls lämpad för banan.

Motor och kraftöverföring
Smidig och lättarbetad i vardagstrafik. Saknar allt vad GTI-känsla står för

Utrustning
Klimatanläggning standard. Dyra tillval.

Ekonomi
Plus för andrahandsvärdet samt vissa reservdelskostnader. Minus för priset.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer