Jeeps pickup Gladiator är nu officiell efter tidigare bildläcka och den är bäst i klassen på att dra och lasta enligt tillverkaren själv.

En av stjärnorna under bilsalongen i Los Angeles är utan tvekan Jeeps nya pickup Gladiator. Tyvärr har festen kommit av sig ett snäpp då bilder läckt ut på bilen i förväg. Nu är den dock avtäckt och med det får vi inte bara se fler bilder på bilen utan får även tillgång till lite mer fakta.

Gladiator är enkelt uttryckt en pickupversion av modellen Wrangler (läs vår provkörning av bilen här) och har som denna god terrängduglighet med fyrhjulsdrift, låsbara diffar och ett vaddjup på som mest 76 centimeter.

Jeep hävdar att Gladiator är bäst i sin klass på att dra och lasta med en max släpvikt på upp till 3 470 kg och maxlast på maximalt 726 kg, för den tidigare nämnda provkörda Wranglerbilen var siffrorna 2 495 respektive 498 kg.

Jeep Gladiator (2019)

Formerna känns igen från Wrangler, fronten med ribborna, de fristående flyglarna, de raka rutorna och de fyra dörrarna – Gladiator kommer bara i så kallat Crew cab-utförande med fyra dörrar och finns med både soft- och hard top. Även invändigt hittar vi samma stuk som i Wrangler med knappar och reglage på samma ställen. Gladiator finns även i det tuffare Rubicon-utförandet, precis som Wrangler. Övriga versioner är Sport, Sport S och Overland.

Motormässigt kommer bilen med en 3,6-liters V6 på 285 hästkrafter och 352 newtonmeter kopplad till en sexstegad automatisk eller manuell låda. Dieselalternativet är en V6 från VM Motori på 3,0 liter med 260 hästkrafter och 599 newtonmeter och är parad med en åttaväxlad automatlåda. Båda motorerna är aktuella även för Wrangler.

Jeep Gladiator (2019)

Så dags för något som skiljer bilarna åt: flaket och måtten. Ramen (jo, det är ett rambygge) är förlängd med 76,2 centimeter och axelavståndet med 49,3 centimeter. Gladiator mäter i millimeter 5 539 i längd, 1 875 i bredd och som mest 1 933 (Rubicon med soft top) på höjden och 3 487 mellan hjulaxlarna. I och med det har vändcirkeln ökat från Wranglers 12,2 till som mest 13,6 meter.

Jeep Gladiator (2019)

Den stela bakaxeln har annan geometri när det kommer till stag och fjädring än hos Wrangler och bromsarna har här större dimensioner. Själva flaket mäter i millimeter 1 531 på längden (öppen lucka 2 067), 1 442 i bredd (1 137 mellan hjulhusen) och 861 i lasthöjd. Salongens stjärna har en markfrigång på 253 millimeter – 283 för Rubiconversionen.

På tal om stjärna. Jeep Wrangler, modermodell till Gladiator, lyckades bara kamma hem en sådan i Euro NCAP:s krocktest.

Visa kommentarer
NUVARANDE Jeep Gladiator officiell – fakta och massor av bilder
NÄSTA Toyota Corolla kostar i Sverige från 184 900 kronor