Jensen Group meddelar att de kommer att visa uppföljaren till Interceptor från 1976 på bilsalongen i Genève nästa vecka.

Jensen själva kallar modellen för ”återfödelsen av en legend” som kommer att markera starten på ”nästa kapitel i Jensens historia”. Jensen som på grund av ekonomiska problem orsakade av bland annat oljekrisen 1973 gick i konkurs 1976 är nu tillbaka.

Sedan dess har Jensen dock gjort kortlivade försök till en comeback både 1983 och 2001.

Under 1960-talet tillverkade Jensen även P1800 på uppdrag av Volvo och endast de Jensen-tillverkade bilarna heter egentligen P1800. När Volvo tog tillbaka tillverkningen till Göteborg ändrades beteckningen till 1800S, S som i svensk.

Nu ska Jensen alltså göra ytterligare ett försök att komma tillbaka, och de ska göra det med start på nästa veckas bilsalong i Genève där de ska visa upp nya Jensen GT.
Enligt Jensen ska GT-modellen handbyggas i en begränsad upplaga och överbrygga luckan mellan ”den sista sanna Jensen-bilen, Interceptor 1976, och vår helt nyutvecklade bil som ska avslöjas under 2016 och kommer att hålla absolut toppklass”.

GT som ska visas nästa vecka kommer att drivas av en aluminium-V8 på 6,4 liter från General Motors som levererar 674 hästkrafter och 854 newtonmeter. Motorn kopplas till antingen en sexväxlad manuell- eller automatlåda och driver på bakhjulen.
Både strålkastare och bakljus kommer att ha LED-teknik och GT ska rulla på 19-tumsfälgar samt väga omkring 1 530 kg.

Kommande modellen som ska presenteras under nästa år ska enligt uppgift gå under namnet Interceptor 2 och kommer att ta designreferenser från 1970-talets Interceptor.

Jensen GT 2015

Jensen Interceptor, provkörning i Teknikens Värld nummer 19/1975.

Provkörning i Klassiska Bilar nummer 1/2014.

Foto: Andreas Libell

Jensen FF, provkörning i Klassiska Bilar nummer 1/2014.

Jensen Interceptor.

Jensen Interceptor under presskörning 1966.

Visa kommentarer