En av de mest kända tv-kändisarna med ett genuint bilintresse är Jerry Seinfeld. Nu ska han sälja av bland sina samlarbilar. 16 underbara Porschar och två Volkswagen går under klubban nästa månad.

Jerry Seinfeld, framför allt känd från den amerikanska sitcom-serien Seinfeld, är en bilentusiast som samlar bilar ”på hög”. Visst har han kört Saab i serien och just Saab ligger honom lite extra varmt om hjärtat, men det finns ändå ett märke som han är ännu mer stormförälskad i – Porsche. Jerry Seinfeld äger inte mindre än omkring 50 olika Porsche-bilar av diverse modeller från förr i tiden och från nutid.

Nu ska han faktiskt banta sin samling och nästa månad, den 11 mars närmare bestämt, går 18 av hans bilar under klubban vid en auktion i Florida. 16 av bilarna är av märket Porsche, två av dem är Volkswagen-bilar. Många av dem är väldigt udda, unika och verkliga samlarexemplar.

Det lär inte vara av ekonomiska skäl som Jerry Seinfeld säljer bilarna. Varför säljer han dem då? Han själv säger att han säljer dem för att få se ansiktena på köparna som han säger sig veta kommer att bli helt till sig av glädje med tanke på vad bilarna skänker av den varan.

De 18 bilar som Jerry Seinfeld säljer är följande (du kan även se dem alla i bildgalleriet nedan):

  • 1955 Porsche 550 Spyder
  • 1957 Porsche 356 A Speedster
  • 1958 Porsche 356 A 1500 GS/GT Carrera Speedster
  • 1958 Porsche 597 Jagdwagen
  • 1959 Porsche 718 RSK
  • 1963 Porsche 356 B 2000 GS Carrera 2 Coupe
  • 1966 Porsche 911
  • 1973 Porsche 917/30 Can-Am Spyder
  • 1974 Porsche 911 Carrera 3.0 IROC RSR
  • 1989 Porsche 911 Speedster
  • 1990 Porsche 962C
  • 1994 Porsche 964 Turbo 3.6 S Flachbau
  • 1997 Porsche 993 3.8 Cup RSR
  • 2000 Porsche Carrera GT Prototype
  • 2011 Porsche 997 Speedster
  • 2012 Porsche 997 GT3 4.0 Cup Brumos Commemorative Edition
  • 1960 Volkswagen Beetle
  • 1964 Volkswagen Camper

Många av bilarna är var för sig värda flera miljoner dollar. Exempelvis köpte Jerry Seinfeld sin Porsche 917/30 Can-Am Spyder från 1973 på auktion under 2012 för motsvarande ungefär 40 miljoner kronor. Han lär få mer än så i dag, trots att den saknar gedigen racinghistoria. Men en viktig faktor är att den, med chassinummer 004, är äkta vara och att Porsche själva köpte tillbaka den i början av 1990-talet innan den såldes vidare 2001.

Vilken eller vilka av bilarna får dig knäsvag, kanske till och med så pass att du funderar på att pantsätta hus och familj för att få lägga vantarna på den eller dem?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer