Ny teknik och gamla former möts när ryska Kalashnikov visar upp elbilskonceptet CV-1.

Kalasjnikov må vara mest kända automatkarbinen AK-47 men är i själva verket en koncern som sysslar med allt möjligt, vi har tidigare skrivit om kravallfordonet Shchit. Nu vill man ta sig an elbilsmarknaden och visar upp konceptbilen CV-1 på en mässa i Kubinka, sex mil väster om Moskva.

Precis som Mini under bilsalongen i New York i våras har man valt att paketera tekniken i en gammal bil – Izh 2125, landets första halvkombimodell tillverkad mellan åren 1973 till 1997.

Kalashnikov CV 1

Tonade rutor, fräcka fälgar och spännande grill i all ära (se galleri nedan) men det är tekniken där under som är det intressanta. CV-1 är en testbänk för Kalasjnikovs egen teknik. Bilen har ett batteri på 90 kWh och ska klara av en acceleration 0-100 km/h på sex sekunder samt ha en räckvidd på 35 mil, vilket rimmar väl men elbilar som finns på marknaden i dag. Kalasjnikovs talesperson Sofia Ivanova har i intervjuer sagt att man är beredda på att konkurrera med Tesla.

Faktum är att Kalashnikov Group, som namnet på företaget lyder internationellt, redan har levererat elfordon. Inför fotbolls-VM, som spelades i landet i somras, levererade man 30 eldrivna motorcyklar av typen EV Pulsar och fyra elbilar vid namn Ovum (som de ser i klippet nedan) till polisen i Moskva.

Kalashnikov CV 1

Ovum har en räckvidd på 15 mil och farten är under en testperiod begränsad till 30 km/h även om den kan toppa 80 km/h. Bilen kan bli aktuell för försäljning efter testperioden.

Huruvida retrostuket hos CV-1 överlever till produktionsstadiet är högst osannolikt. Eller? I Tyskland tillverkas i dag den klassiska östtyska scootern Simson Schwalbe i ny eldriven form, så vem vet?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer