Ny teknik och gamla former möts när ryska Kalashnikov visar upp elbilskonceptet CV-1.

Kalasjnikov må vara mest kända automatkarbinen AK-47 men är i själva verket en koncern som sysslar med allt möjligt, vi har tidigare skrivit om kravallfordonet Shchit. Nu vill man ta sig an elbilsmarknaden och visar upp konceptbilen CV-1 på en mässa i Kubinka, sex mil väster om Moskva.

Precis som Mini under bilsalongen i New York i våras har man valt att paketera tekniken i en gammal bil – Izh 2125, landets första halvkombimodell tillverkad mellan åren 1973 till 1997.

Kalashnikov CV 1

Tonade rutor, fräcka fälgar och spännande grill i all ära (se galleri nedan) men det är tekniken där under som är det intressanta. CV-1 är en testbänk för Kalasjnikovs egen teknik. Bilen har ett batteri på 90 kWh och ska klara av en acceleration 0-100 km/h på sex sekunder samt ha en räckvidd på 35 mil, vilket rimmar väl men elbilar som finns på marknaden i dag. Kalasjnikovs talesperson Sofia Ivanova har i intervjuer sagt att man är beredda på att konkurrera med Tesla.

Faktum är att Kalashnikov Group, som namnet på företaget lyder internationellt, redan har levererat elfordon. Inför fotbolls-VM, som spelades i landet i somras, levererade man 30 eldrivna motorcyklar av typen EV Pulsar och fyra elbilar vid namn Ovum (som de ser i klippet nedan) till polisen i Moskva.

Kalashnikov CV 1

Ovum har en räckvidd på 15 mil och farten är under en testperiod begränsad till 30 km/h även om den kan toppa 80 km/h. Bilen kan bli aktuell för försäljning efter testperioden.

Huruvida retrostuket hos CV-1 överlever till produktionsstadiet är högst osannolikt. Eller? I Tyskland tillverkas i dag den klassiska östtyska scootern Simson Schwalbe i ny eldriven form, så vem vet?

Visa kommentarer