Kenneth Olausson summerar tio år med Ronnie Peterson

Tio år med Ronnie Peterson, nu summerar journalisten, fotografen och Teknikens Värld-medarbetaren Kenneth Olausson sitt liv med Sveriges främste racerförare med en föreställning i Berwaldhallen i Stockholm.

Racerföraren Ronnie Peterson är en av Sveriges mest kända sportprofiler genom tiderna. En karriär som slutade under Italiens Grand Prix 1978. Han omkom efter en masskrock och det tydligaste minnet för gemene svensk är kanske Ronnies brinnande bil på Monzabanan den där hemska höstdagen. Formel 1-loppet direktsändes på teve rakt in i svenska vardagsrum och gillestugor, precis som Björn Borgs tennismatcher och Ingemar Stenmarks åk i backarna.

För journalisten, fotografen och Teknikens Värld-medarbetaren Kenneth Olausson är minnet av Ronnie mer komplext. Han träffade Ronnie första gången i Stockholm hösten 1968 och följde hans karriär under tio år med start i Formel 3. Ronnie Peterson körde 123 lopp i toppklassen Formel 1, Kenneth såg närmare 50 av dessa, fler än någon annan svensk.

75_affischportrattet_berwald-www

Foto: Kenneth Olausson

123 Formel 1-lopp och tio segrar. Ronnie Peterson är Sveriges främste racerförare genom tiderna.

Nu, efter 56 år, lägger han kameran och pennan på hyllan och det med ett sista framträdande. I Berwaldhallen i Stockholm håller han lördagen den 2 november en föreställning vid namn ”10 år med Ronnie” där han berättar om sitt liv med racerföraren och hur han utvecklades till att bli en av de främsta och snabbaste i sin sport.

Kenneth uppskattar att han tagit omkring 25 000 bilder på Ronnie under de där tio åren. Nu är sagan slut, i alla fall när det kommer till Ronnie Peterson.
– Finns idéer om några bokprojekt, som dock inte omfattar Ronnie Peterson. Har levt med honom i 50 år nu, så det får räcka, säger Kenneth.
– En uppgift för lördagen är att jag berättar om Ronnies storhet i världen. Många svenskar förstår inte hur känd och populär Ronnie var runt globen, säger Kenneth och lyfter fram Italien där Ronnie tävlade under 14 års tid, hade en flickvän under den tidiga karriären och visade sig verkligen trivas hos tifosi.

70_ronnie_sladd_www

Foto: Kenneth Olausson

Formel 1-debuten skedde under Monacos Grand Prix 1970. Här ses han på typiskt manér köra med sladd.

En annan central plats är Monte Carlo vars slingrande bana på stadens trånga gator ogillas av många förare. Det är lätt att köra i någon trottoarkant och tappa placeringar eller till och bli tvungen att bryta loppet. Att köra om anses omöjligt av vissa men en som lyckades var Ronnie och banan kom att bli viktig för hans karriär.

Kenneth var på plats när Ronnie vann Formel 3-loppet 1969 i en tuff batalj med en annan svensk, Reine Wisell. Kenneth sov över i Ronnies transportbil och gav honom på morgonen de kuvert som satt på fastklämda under bilens vindrutetorkare. De innehöll erbjudande om att köra för Formel 1-stall.

Året därpå gjorde Ronnie Formel 1-debut i Monte Carlo och slutade sensationellt sjua i en privatanmäld bil med skral budget och minimalt med tid för testande. 1971 kom han tvåa efter en rad hårresande omkörningar och slutade även tvåa i VM-tabellen det året för att till slut vinna tävlingen 1974.

75_ronnie_barbro_hemma_monte_carlo-www

Foto: Kenneth Olausson

Kenneth fotograferar paret Ronnie och Barbro Peterson i Monaco 1975.

Ronnie hade även koll på vad som hände utanför själva banan. Under 1971 års Grand Prix i Monte Carlo stod Kenneth i Casinokurvan med sin Leicaflex-kamera. Objektivet var riktat mot hotellet och bilarna susade förbi bara några decimeter från högerfoten, räcken fanns ännu inte längs banan.
– Jag såg dig vid trottoarkanten. Undvik det stället imorgon när vi jagar starttider, annars är du illa ute, sa Ronnie efter träningspasset. Och han hade rätt, flera ekipage kom flygande med högerhjulen över vägkanten dagen därpå.

Kenneth, som träffade Ronnie sista gången i juni 1978 under Sveriges Grand Prix i Anderstorp, upplever att intresset kring Ronnie har vidgats den senaste tiden.
– Hans storhet i dag omfattar de stora framgångar som Ronnie erövrade till följd av sin stora talang som inte ifrågasätts av i stort sett någon. En engelsk tidning listar nu sex Formel 1-förare som man får rösta på för att en ska införas i ett nyinstiftat ”Hall of Fame” – Ronnie är en av de nominerade.
Brukar säga att svenskarna vet vad de gjorde när Ronnie dog och när Palme blev skjuten. Fråga själv de äldre.

Kenneth började skriva för Teknikens Värld 1970, Ronnies första år i Formel 1, men det var åren 1973 till 1975 som arbetet intensifierades bland annat med resor till säsongsöppningarna i Sydamerika. Ett extra kul minne är dock från Europa.
– Roligast var ’74 när jag slog vad med redaktionen att köra min BMW R90S (köpt av Ronnie) från Nürburgring till redax före lämning måndag. ”Du kommer att sticka i förtid för att hinna hem”, sades det. ”Lovar att ta bilder från segerceremonien”, kontrade jag. ”Är hos er senast klockan 11 måndag förmiddag”. ”Aldrig”, blev svaret.
Körde genom natten som en galning och rullade in på redaktionen strax efter klockan 10. Blöt, trött.
Kändes fint!

trampbilsrace_ronnie_w_o_gustav_2-www

Foto: Kenneth Olausson

Ronnie, Kenneth och barnbarnet Gustav – alla per trampbil.

Hur den där artikeln från Nürburgring blev i tryck kan du se nedan, den blev publicerad i Teknikens Värld nummer 17/1974.

Kenneth Olausson håller två föreställningar på lördag, klockan 14.00 och 17.30.

tv17-1974-tysklands-grand-prix

Foto: Teknikens Värld


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer