Kia har upptäckt att det externa testorgan som WLTP-testat e-Niro, tidigare Niro EV, har gjort ett mätfel, något som nu leder till att upphaussade elbilen tappar tre mils räckvidd – på papperet.

Den officiella räckviddssiffran vid blandad körning enligt nya WLTP-körcykeln har för Kia e-Niro varit 48,5 mil. Den siffran har nu reviderats eftersom Kia har upptäckt en felaktighet hos den mätmetod som användes av det oberoende testorgan som höll i proceduren vid modellens typgodkännande.
Felet som gjordes var att Kia e-Niro testades under oproportionerligt lång tid i WLTP:s körcykel för stadskörning (lägre hastigheter med mindre energibehov) vilket gav resultatet att bilens räckvidd vid blandad körning överskattades. Ny räckviddssiffra vid blandad körning är därför 45,5 mil. Den officiella räckviddssiffran vid stadskörning förblir dock 61,5 mil.

Kia upptäckte mätfelet i samband med en pågående homologering av en ny Kia-elbil, mest troligt nya Soul EV som hade världspremiär förra veckan.
Kia meddelar också att inga andra modeller från märket berörs av den felaktiga mätmetoden, det är alltså bara e-Niro som berörs, båda batterivarianterna (64 kWh och 39,2 kWh där endast förstnämnda säljs i Sverige). Om Kia e-Niros ”syskonbil” Hyundai Kona Electric berörs vet vi inte men sannolikt inte och i så fall har den fortsatt 48,2 mils räckvidd enligt WLTP (vilket inte låter osannolikt med tanke på det mindre formatet och den ”halare” karossen).
Kia kommer att informera kunder som lagt beställning/visat intresse för e-Niro.

Samtidigt passar Kia Motors Sweden på att berätta att e-Niro kommer att heta just e-Niro även i Sverige. Tidigare gick den under namnet Niro EV (från att från allra första början kallats just e-Niro) men nu är alltså namnet detsamma som i övriga Europa.

Visa kommentarer
NUVARANDE Kia e-Niro byter namn igen – får kortare räckvidd
NÄSTA Subaru-bilar håller värdet – vinner i fem klasser