Nu är det dags för nya Kia Soul EV att äntra europeisk mark med nytt namn – e-Soul. Modellen är större än sin föregångare, inte bara sett till måtten utan även batteri- och drivlinemässigt.

Nya Kia Soul och Soul EV hade världspremiär på bilsalongen i Los Angeles redan i november förra året, men när bilsalongen i Genève nu står för dörren är det dags för den europeiska premiären av Soul EV som i bland annat Sverige har fått nytt namn – e-Soul. På så vis följer den samma namnstruktur som e-Niro, en modell som från början kallades Niro EV (och fortfarande heter så på vissa marknader).

I Europa kommer denna tredje generation Soul att säljas enbart med elektrisk drivlina. Det är alltså slut på bensin- och dieselalternativen till Soul, så den bensinmotor som presenterades i USA i fjol kommer inte hit.

Eftersom drivlinan får anses vara den största nyheten hos nya generationen börjar vi med att beta av informationen om den. Kia e-Soul erbjuds med två drivlinor, men i Sverige är det endast den kraftigare varianten som är aktuell.
Instegsdrivlinan, som alltså inte kommer till Sverige, har en 136 hästkrafter (100 kW) stark elmotor som parats ihop med ett litiumjonpolymer-batteripack på 39,2 kWh. Det kan jämföras med gamla Soul EV:s 110 hästkrafter och 30 kWh. I detta utförande är räckvidden 27,7 mil enligt WLTP-körcykelns kombinerade program (motsvarande blandad körning). Gamla Soul EV hade en räckvidd på upp till 25 mil, en siffra beräknad med den ofta missvisande NEDC-körcykeln.

Kia e-Soul 2020

Den större drivlinan, det vill säga drivlinan som är aktuell för svensk del, har en 204 hästkrafter (150 kW) stark elmotor som får sin kraft från ett batteripack på 64 kWh. Enligt WLTP:s kombinerade körcykel är räckvidden 45,2 mil.
0-100 km/h uppges ta 7,6 sekunder, mer än tillräckligt för att täcka de flestas behov.

Tycker du dig känna igen drivlinornas specifikationer? Det är inte så konstigt, vi har redan sett samma drivlinor i både Kia e-Niro och i Hyundai Kona Electric.
e-Niro 64 kWh slår e-Soul 64 kWh på fingrarna vad gäller räckvidden, dock endast med tre kilometers marginal. Kona Electric 64 kWh är däremot tre kilometer bakom e-Soul 64 kWh. Accelerationsmässigt ligger e-Soul bra till, ovan nämnda tid är samma som hos Kona Electric och två tiondelar snabbare än e-Niro.

Kia e-Soul 2020

Med en likströmssnabbladdare med effekt på 100 kilowatt säger Kia att det ska ta 42 minuter att ladda batteriet från 20 till 80 procent av dessa totala kapacitet. Snabbladdningskontakten följer CCS-standarden.

Nya e-Soul är 419,5 centimeter lång vilket gör den 4,5 centimeter längre än föregångaren och därmed är uppe och nosar på C-segmentet. Även axelavståndet har dragits ut, från 257 till 260 centimeter. Överhänget fram uppges vara 1,5 centimeter längre än tidigare och överhänget bak bör därmed vara en centimeter mer än hos förra generationen. På bredden mäter e-Soul 180 centimeter och är på millimetern lika bred som föregångaren.

Kia Soul GT 2020

Interiören i e-Soul får vi inte se i dag, däremot fick vi se nya Souls insida i samband med världspremiären i Los Angeles förra året.

Tyvärr är Kia snåla med interiörbilder, vi får nämligen inte se insidan över huvud taget. Vi får snällt vänta in avtäckningen på bilsalongen i Genève nästa vecka. Som tur är vet vi ändå hur e-Soul ser ut på insidan eftersom den visades i Los Angeles i fjol.
Instrumentbrädan går i samma stil som hos tidigare generation men har moderniserats ganska kraftigt. Den silverfärgade plasten runt infotainmentenheten och på växellådskulissen är borta, som tur är. Kvar är de upplysta diskanthögtalarna men med helt ny form på dem. Dörrpanelerna innehåller dessutom svag belysning som pulserar i takt med musiken som spelas på det standardmonterade Harman Kardon-ljudsystemet med Sound Mood Lighting-teknik.

Kia e-Soul 2020

Med bland annat ny multilänkbakaxel säger Kia att köregenskaperna ska vara trevligare än tidigare. ”Följsammare och mer bekväm att köra” står det i pressmaterialet.

Nya praktiska detaljer är bland annat en åtta tum stor head up-display och trådlös laddning av mobiltelefonen. e-Soul är även Kias första modell i Europa med Uvo Connect-systemet som via eget sim-kort kan kommunicera med tjänster i molnet för att på så vis vidga synen utanför fordonet, bland annat hämta hem aktuella POI:s och trafikinformation, väderprognoser och information om laddstationer. Systemet har tidigare bara funnit för den amerikanska marknader. Allt styrs via den 10,25 tum stora skärmen på instrumentbrädan.
Till UVO finns också en mobilapp (Android och iOS) som ger användaren fjärrtillgång till flera av bilens funktioner, bland annat till klimatanläggningen och till navigationssystemet som man kan mata med reseinformation redan innan man sätter sig i bilen. I appen kan man även se batteristatus samt start och stoppa laddningen.

Säljstart för Kia e-Soul är det i april. Några svenska prisuppgifter är ännu inte redo för allmänheten, däremot att modellen finns i två utrustningsnivåer; Advance och Advance Plus. Till standardutrustningen hör flertalet säkerhetsfunktioner, exempelvis filhållningssystem, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, autobroms med fotgängar- och cyklistskydd samt nödanropssystemet eCall.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer