När CO2-utsläppen från de tio största bilmärkena i Sverige sammanställs visar det sig att sydkoreanska Kia brädar konkurrenterna.

Med hjälp av försäljningsstatistiken från årets första kvartal har fordonsmarknadsstatistiksajten Vroom sammanställt genomsnittligt koldioxidutsläpp för de tio största bilmärkena på svenska marknaden. Då visar det sig att de bilar som Kia sålde under årets första tre månader i genomsnitt släpper ut minst koldioxid, nämligen i genomsnitt 85 gram per kilometer. Det är en bra bit under EU:s krav om max 95 gram per kilometer som börjar gälla 2021.

Strax bakom Kia landade i Renault med ett genomsnittsutsläpp på 88 gram koldioxid per kilometer. Den franska biltillverkaren är alltså också på rätt sida EU-kravet – sett till den svenska marknaden (det är dock snittet i hela Europa som räknas från och med 2021).

På fel sida, men ändå väldigt nära, EU:s kommande krav hamnade Toyota med 98 gram per kilometer.

Att denna trio bland de tio största bilmärkena i Sverige står i en klass för sig är inte oväntat. Samtliga tre säljer många mindre bilar i jämförelse med många andra märken i listan som har merparten av försäljningen hos större modeller. En annan anledning är så klart också de elektrifierade modellerna som främst Kia och Toyota saluför. Kias mest sålda modell under första kvartalet var Niro som finns i utförandena hybrid, laddhybrid och elbil. Det håller nere utsläppssiffrorna. Kia säljer även större modeller och bland dessa är modellen Optima storsäljaren, även den en laddhybrid.

Toyota Yaris 2018

Småbilar och elektrifiering hjälper till att sänka koldioxidutsläppen.

För Toyota är det samma visa. Hybridmodellerna håller koldioxidutsläppen i schack, men inte lika mycket som hos Kia då Toyota i princip saknar laddhybrider.
Renault vinner mycket på att de är väldigt stora på små bilmodeller samt att de har en storsäljare i elbilen Renault Zoe.

Tar vi Volkswagen som exempel så säljer detta märke också många laddhybrider och en del elbilar. Dock utgörs den stora massan av märkets försäljning av icke-elektrifierade bilmodeller, exempelvis bensin- och dieseldrivna versioner av Golf, Tiguan och Passat (VW:s tre storsäljare i Sverige) som håller uppe CO2-siffran.

I listan nedan ser du topp tio i Sverige vad gäller koldioxidutsläpp från sålda bilar under kvartal ett 2019. Siffran inom parentes står för bilmärkes position i Sverige sett till antalet sålda bilar.

1. Kia (3) 85 g/km
2. Renault (9) 88 g/km
3. Toyota (8) 98 g/km
4. BMW (5) 126 g/km
5. Volvo (1) 127 g/km
6. Volkswagen (2) 128 g/km
7. Audi (6) 129 g/km
8. Ford (10) 130 g/km
9. Skoda (7) 131 g/km
10. Mercedes (4) 140 g/km

Visa kommentarer