En elbil många väntar på med spänning är Kia Niro EV. Nu har det släppts mer fakta om modellen samt när den lanseras i Sverige.

I oktober är det europeisk premiär för Kia Niro EV, den helelektriska versionen av populära Niro som i dag finns i hybrid- och laddhybridutförande. Bilder har vi redan sett, så även viss fakta, men nu när det närmar sig får vi för första gången se Niro EV i svensk miljö samtidigt som vi bjuds på mer fakta och ett lanseringsdatum. Tyvärr är priset ännu inte offentliggjort.

Stort batteri
Vid lanseringen i Sverige, som äger rum i december i år, är det Niro EV med det stora batteripaketet som är aktuell. Det betyder en batterikapacitet på 64 kWh som enligt den nya, hårdare körcykeln WLTP räcker upp till 48,5 mils körning. En riktigt stark siffra som ingen nuvarande elbil i denna prisklass kan mäta sig med.

Batterierna förser el 204 hästkrafter (150 kW) stark elmotor med energi, en motor som driver framhjulen. Maxvridet uppgår till 395 newtonmeter och 0-100 km/h avverkas på 7,8 sekunder.

Lastkapacitet
Trots den elektriska drivlinan med tillhörande batterier är Niro EV rymligare än sina syskon Niro Hybrid och Niro Plug-In Hybrid. Den helelektriska varianten har ett bagageutrymme som sväljer 451 liter. De två andra varianterna rymmer 427 (Hybrid) respektive 324 liter (Plug- In Hybrid).

Med förvandlingen till elbil har Niro även vuxen då Niro EV är 437,5 centimeter lång. Det är två centimeter extra jämfört med modellversionerna som även bär med sig en förbränningsmotor.

Utrustning
I Sverige kommer Kia Niro EV att erbjudas med två olika utrustningsnivåer; Advance och Advance Plus. Oavsett utrustningsnivå är alltid aktivt filövervakningssystem, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare och autobroms med fotgängar- och cyklistskydd samt nyckellöst system med startknapp, 7-tums pekskärm med navigation, backkamera och delläderklädsel standard.

Advance Plus är dessutom utrustad med bland annat LED-strålkastare, dödavinkeln-varnare, elektriskt justerbara framstolar som även är ventilerade och klädda helt i läder.
Ett Tech-paket finns också till Advance Plus, detta innehåller ett ljudsystem från JBL, LED-interiörbelysning, soltaklucka och trådlös mobiltelefonladdning.

Dragkrok
Lite extrainformation som vi kan bjuda er teknikensvarld.se-läsare på är att Kia Niro EV kommer att kunna utrustas med dragkrok, dock inte omedelbart vid produktionsstart. Några dragvikter är ännu inte offentliggjorda.

Pris och leverans
Räkna med att vi får reda på priset någon gång i höst. Vi håller tummarna för att prislappen kan hållas låg. Niro Plug-In Hybrid börjar på 302 900 kronor och börjar Niro EV några tiotal tusenlappar (inte allt för många) över det har vi i Sverige garanterat en ny storsäljare bland elbilarna. Nya Nissan Leaf kostar från 374 900 kronor, men då med betydligt kortare räckvidd.

I början av 2019 påbörjas leveranserna till svenska Niro EV-köpare.

Visa kommentarer
NUVARANDE Kia Niro EV kör 48,5 WLTP-mil per laddning – snart i Sverige
NÄSTA Burt Reynolds är död – så minns vi honom