Efter väldigt mycket förhandssnack är det nu dags för Kias elbil Niro EV att ha Sverigepremiär. Priserna är därmed offentliga. Från 429 900 kronor kostar det att bli ägare av en elbil från det sydkoreanska märket.

Modellen heter numera Kia e-Niro och har en reviderar, officiell räckvidd på 45,5 mil. Läs mer om namnbytet och räckviddsjusteringen här.

I början av året visades den upp i form av Kia Niro EV Concept och när produktionsbilen kom på tal benämndes den helelektriska modellen av Niro som Niro EV. Plötsligt byttes modellbeteckningen till e-Niro och vi drog genast namnparalleller till ett visst svenskt företag som pysslar med bland annat söktjänster på Internet. När det nu är dags för Sverigepremiär är namnet återigen Niro EV.

Grundpris
Till Sverige kommer Niro EV endast i utförandet med 64 kWh-batteri, det vill säga det stora batteriet. Det mindre batteriet om 39,2 kWh och som därmed har kortare räckvidd (men också klenare elmotor) får andra marknader ta hand om.
429 900 kronor kostar Niro EV 64 kWh i Sverige. För de pengarna får man utrustningsgraden Advance som innehåller nyckellöst system, pekskärm på sju tum med navigation, backkamera, Apple CarPlay, förberedelse Android Auto, delläderklädsel och en hel del annat.

Kia Niro EV 2019

Fler priser
För 459 800 kronor når man upp till utrustningsgraden Advance Plus som även innehåller döda vinkeln-varnare, elektriskt justerbar förarstol, LED-strålkastare, helläderklädsel, ventilerade framstolar och lite annat.

För ytterligare 14 900 kronor kan man till Advance Plus få Tech-paketet som höjer utrustningsnivån med ljudsystem från JBL, LED-interiörbelysning, större pekskärm på åtta tum, soltaklucka och trådlös mobilladdare.

Bonus från staten
Den som köper en Niro EV berättigas den klimatbonus om 60 000 kronor som staten tillhandahåller för elbilar. Bakar man in bonusen i priset kostar det dig minst 369 900 kronor att bli Niro EV-ägare.

Kia Niro EV 2019

Räckvidd och laddning
Enligt nya WLTP-körcykeln kommer man 48,5 mil vid kombinerad (blandad) körning (61,5 mil vid stadskörning) på fulladdat batteri. När det är dags att ladda når man 80 procent (cirka 39 mils körning) av det vätskekylda batteriets kapacitet på 54 minuter om man laddar via en snabbladdande likströmsladdare med en effekt på 100 kilowatt. Laddar man i stället via en konventionell växelströmsladdbox (16 A) tar det 9 timmar och 35 minuter att nå full kapacitet.

Motor och dragkrok
Drivlinan i 64 kWh-varianten består av en elmotor på 150 kilowatt (204 hk) och 395 newtonmeter som via framhjulen tillåter accelerationer från stillastående till 100 km/h på 7,8 sekunder.

En för många intressant uppgift är att Niro EV kommer med dragkrok. Hur mycket modellen får lov att dra återstår att se. Notera också att dragkroken inte finns med som tillval vid lanseringen utan tillgängliggörs i ett något senare skede.

Premiär och lansering
Kia Niro EV har svensk premiär på elbilsmässan eCarExpo i Göteborg nästa helg (30 november). Den kommer att finnas hos Kia-återförsäljarna i slutet av december.

I Teknikens Värld nummer 26/2018 som utkommer den 6 december kan du läsa första provkörningen av Kia Niro EV. I samma nummer kan du även ta del av testet mellan Hyundai Kona Electric och Nissan Leaf.

Visa kommentarer
NUVARANDE Kia Niro EV med svenskt pris från 429 900 kronor
NÄSTA Svenska laddhybrider laddas ofta