Kia verkar äntligen ha bestämt sig för vad deras nya premiumsedan ska heta. Det gamla namnet Magentis skickas i malpåsen till förmån för Optima. Bakom namnet hittar vi en korean som är längre och lägre än sin föregångare.

Först trodde vi att den skulle heta Magentis precis som sin föregångare. Sedan ryktades det om att den skulle få namnet K5, såsom den heter hemma i Sydkorea. Nu är det dock bestämt att Kias nya sedanmodell i D-segmentet får namnet Optima, det vill säga det namn som bilen tidigare har haft på alla marknader utom den europeiska. Med namnfrågan överstökad kan vi fokusera på bilen som avtäcktes på bilsalongen i New York häromdagen.

Optima bygger på en helt ny plattform med längre hjulbas än sin föregångare, det är för övrigt samma plattform som finns under Hyundai Sonata/i40. Mellanrummet mellan hjulaxlarna mäter nu 2 795 mm. Kia Optima har även växt på längden totalt sett med 45 mm till 4 845 mm. På bredden har Optima lagt på sig med 75 mm till 1 830 mm. Den har däremot krympt 25 mm på höjden och mäter nu 1 455 mm i strumplästen. Den nya plattformen ligger dessutom närmare marken och uppges vara styvare och körgladare.

När nya Optima kommer till Europa 2011 gör den det med två motorer som driver på framhjulen. Den ena är en 2,0 liter stor bensinmotor men den riktiga storsäljaren lär bli dieselmotorn på 1,7 liter. Sexstegade manuella och automatiska lådor finns att tillgå.

Nya Optima har ritats av Kias designavdelningar i Frankfurt och Kalifornien och följer det koreanska märkets nya designinriktning. Med lite god vilja kan man få vibbar från annat håll. Kias designchef heter nämligen Peter Schreyer och har tidigare arbetat inom VW-gruppen som ansvarig för designen av Audi TT och New Beetle. Inuti Optima hittas en instrumentpanel som är kraftigt vinklad mot föraren och en hel del funktioner, bland annat ett ljudsystem med åtta högtalare, USB och bluetooth. Soltak i panoramaformat, läderklädsel, minne för förarstolen, värme eller kyla i förarstolen, stolsvärme i baksätet eller uppvärmd ratt finns också att tillgå.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer