Nya Volkswagen Up GTI tar historien till hjälp när den nu gör debut medan Kia Picanto 1,0 T-GDI GT Line får stå på egna ben. Spelar det någon roll när vi utser vem av de två som är den bästa småbilen med sportiga ambitioner?

Paralleller till rappa gokarts dyker upp titt som tätt i bilpresentationer – som i fallet Volkswagen Up GTI. Därför står vi här på Järfälla Hyrkart som lever vidare trots höjd markhyra (se Teknikens Värld nummer 6/2018). Faktum är att intresset har ökat och Järfälla MK får ständigt nya medlemmar.

Duell: Picanto 1,0 T GDI GT Line mot Volkswagen Up GTI

Foto: Glenn Lindberg

UP-GTI tar du på den röda listen i grillen eller 17-tumsfälgarna av typen Brands Hatch.

Intresset för modellen Up, som lanserades 2011, har också tagit fart då den nu ansluter till den hurtiga GTI-familjen som föddes med modellen Golf GTI 1976. Volkswagen är tydliga med att dra kopplingar mellan Up GTI och första Golf GTI. Här finns attribut som en röd list i grillen, fartränder på karossens nederkant och invändigt hittar vi den klassiska rutiga klädseln känd från föregångaren.

Duell: Picanto 1,0 T GDI GT Line mot Volkswagen Up GTI

Foto: Glenn Lindberg

GT-Line ger Picanto bland annat tuffare stötfångare och dubbla pipor.

På andra startruta har vi Kia Picanto 1,0T-GDI GT Line. Modellnamnet har hängt med sedan 2004 men med generation tre, som kom förra året, finns nu bilen i ett ”GTI-utförande” på 100 hästkrafter plockade ur en trepip, precis som hos Up GTI. En bil som får stå på egna ben, någon historisk sportig koppling finns inte men nog är den visuellt sett minst lika hungrig som konkurrenten från Wolfsburg.

Vi tar oss an banan och kan konstatera att bilarna kommer runt slingan men på sina ställen blir det trångt. Det rör sig om småbilar, men klassen har växt betänkligt. Segmentet är jämförbart med gårdagens golfklassare. Up är exempelvis någon centimeter bredare än första generationen Golf och bara elva centimeter kortare. Det har fått GTI-purister att jubla. Redan Golf GTI generation två från 1983 fick utså kritik som tung och inte alls lika alert som ur-GTI:n. Samma snack har följt varje generation av Golf GTI. 115 hästkrafter och en tjänstevikt på 1 070 kg gäller för Up GTI jämfört med 110 hästkrafter på 810 kg för första Golf GTI. Volkswagen har därmed lyckats backa bandet, i alla fall siffermässigt.

Duell: Picanto 1,0 T GDI GT Line mot Volkswagen Up GTI

”Kapad” sportratt och inslag av rött, som panelen ”pixel-red”.

Duell: Picanto 1,0 T GDI GT Line mot Volkswagen Up GTI

Rutig klädsel vid namn clark. Ja, med gemen begynnelsebokstav. Mönstret är klassiskt i GTI-sammanhang.

Up GTI har en modern tre­cylindrig motor med turbo och naturligtvis en hel del komfortdetaljer man inte fann hos första Golfen, eller en gokart heller för den delen. Invändigt är det lekfullt med Volkswagen-mått mätt. Interiören går hand i hand med det sparsmakade yttre men med de funktioner man kan förvänta sig i dag. Ja, förutom en skärm för navigatorn, du får i stället montera din smartphone i hållaren på instrumentbrädans topp. Ratten är sportig med röda sömmar, kapad nederdel och givetvis försedd med GTI-emblem.

Duell: Picanto 1,0 T GDI GT Line mot Volkswagen Up GTI

Foto: Glenn Lindberg

Lika som bär men ändå inte. Nej, vi pratar inte om Erik och Peter utan om Up GTI och Picanto 1,0T-GDI GT Line.

På vägen beter sig Up som en större bil och är inte så stötig som man kan tro trots att den är sänkt med 1,5 cm jämfört med vanliga Up. Det är enkelt att köra Up GTI. Bromsarna är uppgraderade och turbon hjälper dig att få fart även om motorn är tämligen orkeslös på de lägsta varven. För vardaglig körning kan du dock slarva med växlingarna utan att enlitersmotorn protesterar allt för mycket.

Kia Picanto 1,0T-GDI GT Line går åt det andra hållet. Instrumentbrädan är horisontellt utdragen och skulle mycket väl kunna finnas i ett större segment. Eluppvärmd multi­funktionsratt klädd i läder skvallrar även om att bilen vill vara stor. Här finns dessutom en 7 tum stor pekskärm monterad på instrumentbrädan men innandömet kan utan överdrift beskrivas som tråkigare än i Up.

Duell: Kia Picanto 1,0 T GDI GT Line mot Volkswagen Up GTI

Foto: Glenn Lindberg

Olika antal växlar och olika design hos bilarna.

Up GTI kommer med unika 17-tumsfälgar, tonade rutor samt lister i grill och längs karosskant enligt klassiskt GTI-manér. Invändigt hittar vi saker som svart innertak, sportratt och handbroms klädda i läder. På tillvalslistan finner vi provbilens soltak (8 400 kronor) och backkamera (1 900 kronor). Det sistnämnda är standard i Kian och det är även Hill Assist. Utförandet GT-Line innebär tuffare stötfångare fram och bak, egna 16-tumsfälgar, lister och krominlägg, armstöd med förvaringslåda med mera. Enda tillvalet vi finner är metalliclack. Båda bilarna har moderniteter som blåtand, aux-och USB -ingångar för mobiltelefonen och autobroms, ISOFIX-fästen och stabilitetsprogram på säkerhetssidan.

Duell: Picanto 1,0 T GDI GT Line mot Volkswagen Up GTI

Mogen, mörk och rejäl. Röda inslag även i Picanto.

Duell: Picanto 1,0 T GDI GT Line mot Volkswagen Up GTI

I Kia finns det tre passagerarplatser bak mot bara två i Up. Ytterligare ett bevis på bilens mogna hållning.

Musik och säkerhet ligger annars lång bort i vårt medvetande när vi kör runt runt på gokartbanan och försöker hitta broms- och apexpunkter. Att Kian ”saknar” en växel mot Folkan märks inte här där vi knappt kommer upp på trean. Där Volkswagen Up vill framstå som en liten bil breder Kia Picanto ut sig som sagt och den hållningen gör sig även till känna körmässigt. Turbon kommer här på ett sugande vis, nästan så att den inte märks. Picanto är trots sin tuffare uppsyn mer mogen än Up, som är mer ”på” även om en del av den upplevda fartkänslan kommer från det faktum att det är en liten bil samt det förstärkta motorljudet.

Även när det gäller styrning är Up GTI mer direkt och det märks att bilarna egentligen är kalibrerade på olika vis. Folkan tar vara på, eller nöjer sig med, att vara liten och tar i från tårna för att leva upp till GTI-stämpeln medan koreanen vill vara en stor liten bil med extra knuff och tuffa attribut.

En sak har dock provbilarna gemensamt, de är bullriga. Det märker vi så fort vi lämnar gokartbanan där vi egentligen inte fick så mycket mer uträttat än att bli svettiga under armarna och lyckades ta snygga foton. Båda modellerna kommer med bakdörrar även om Up kan fås som tredörrarsbil ”utan extra kostnad”. De har båda bakre ryggstöd som är fällbara enligt 60/40-principen. Måtten utvändigt är i det närmaste identiska för bilarna, så även de små bagageutrymmena: 251 liter för Up och 255 för Picanto. Gott nog över helgen för den lilla familjen skulle det visa sig under provtiden. 2012 lyckades dessutom Up och tvillingbilarna Seat Mii och Skoda Citigo rymma större delen av redaktionen på sin resa till franska rivieran för att springa maraton.

Duell kia picanto gt vw up gti bagage

Foto: Glenn Lindberg

Som lastare är bilarna ungefär lika.

Så hur var det då med den där gokartkänlan? Ja, bilarna är små och lättmanövrerade i jämförelse med det mesta andra på marknaden, men att jämföra med en gokart känns löjligt. Hos en gokart är styrningen det enklast möjliga, en rak stång ner till hjulen, medan det i provbilarnas fall handlar om elassisterade system. Up GTI är hur som helst skarpare och mer sportig på alla vis än Kia Picanto 1,0T-GDI GT Line. En direkt avgörande egenskap för segmentet. Men Up GTI kostar i dag 27 000 kronor mer än Kian, för det får du 180 åttaminuterspass i en hyrkart. Om vi nu ska snacka gokart.


Plus och minus

Kia Picanto 1,0T-GDI GT Line
+Storkänsla 
Picanto upplevs som en större bil än vad den i själva verket är.
+ Billig 
114 900 kr kostar ur-Picanto men GT är billig jämfört med Up GTI.
– Trött
Hundra hästar är mycket men Kian saknar den nerv som är synonymt med segmenet.
–  Bullrig
Funkar helt okej i urban miljö men på motorvägen blir bullret jobbigt.

Volkswagen Up GTI
Stilsäker.
+ Tydlig
GTI-medlem samt med modern och sockersöt interiör.
+ Rapp
Inga blixtrande prestanda på pappret men i lilla Up känns de hurtiga.
– Artificiell
Förstärkt motorljud är småkul i början men inte i det långa loppet.
– Bullrig
Funkar helt okej i urban miljö men på motorvägen blir bullret jobbigt.


Vinnare: Volkswagen Up GTI

Egentligen är det puckonivå på att utse Volkswagen Up GTI som vinnare mot Kia Picanto GT 1,0T-GDI. Prisskillnaden är hela 42 000 kronor om du köper bilen i dag, 27 000 kronor om du missar introduktionspriset på Kian. Så mycket bättre bil är inte Up GTI. Men eftersom vi rör oss i ett segment som representerar allt annat än sunt förnuft så lyfter Up GTI pokalen. Här finns tydliga fartfyllda historiska rötter och ett kvickt uppträdande som saknas hos Kian. På det en inredning som andas lekfullhet och funktion.


Kia Picanto 1,0T-GDI GT Line

Pris
144 900 kronor (kampanj 129 900 kronor).


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,0/84,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 100 hk (61,8 kW) vid 4 500 r/­min, max vridmoment 172 Nm vid 1 500-4 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/45 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 240, längd 360, bredd 160, höjd 149, spårvidd f/b 141/143. Markfrigång 141. Tjänstevikt 1 101, maxlast 304, max släpvagnsvikt 0. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 255-1010 liter.


Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 10.1 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning*
Stad 0,62 l/mil, landsväg 0,40 l/mil, blandad körning 0,48 l/mil. CO2 110 g/km.


Garantier:
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 3 år.


Skatt
1 590 kr (360 kr efter tre år).

Volkswagen Up GTI

Pris
171 900 kronor.


Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) mellan 5 000-5 500 r/­min, max vridmoment 200 Nm mellan 2 000-3 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.


Styrning
Elektromekanisk. Vändcirkel 9,8 meter.


Bromsar
Skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 195/40 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 241, längd 360, bredd 164, höjd 147, spårvidd f/b 141/143. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 070, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 251-959 liter.


Fartresurser*
Acceleration 0-100 km/h 8,8 s, toppfart 196 km/h.


Bränsleförbrukning*
Stad 0,60 l/mil, landsväg 0,41 l/mil, blandad körning 0,48 l/mil. CO2 110 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 590 kr (360 kr efter tre år).

Visa kommentarer
NUVARANDE Kia Picanto 1,0T-GDI GT Line mot Volkswagen Up GTI
NÄSTA Uber skiftar fokus till cyklar