Chicagosalongen är arenan där Kia i dagarna visar sitt hybridkoncept Ray. Ray är en mellanstor hybrid med en total räckvidd på 1 200 km och förbrukning på endast 0,14 l/mil. Tekniken kan leta sig ned i nästa Cee’d.

Till skillnad från merparten av världens biltillverkare väljer Kia att premiärvisa sin stora nyhet redan nu på bilsalongen i Chicago, i stället för i Genève nästa månad. Att det futuristiska hybridkonceptet Kia Ray visas i Chicago kan ha sin enkla förklaring i att koreanerna riktar sig mot de många amerikanska bilköpare som har fallit för Toyota Prius. Hybridkakan är stor i USA och Kia vill så klart ha en del av den.

Kia Ray är en minst sagt futuristisk och tekniskt avancerad bil men under allting döljer sig bottenplattan från Kia Forte. Men där slutar alla likheter med Kias nuvarande modellutbud. Den strömlinjeformade karossen följer samma spår som Toyota Prius och Honda Insight, det vill säga en låg front och en hög bakdel. Men till skillnad från japanerna har sydkoreanen en mer sedanlik form. Hela karossen är naturligtvis aerodynamiskt optimerad med kameror i stället för ytterbackspeglar, aerodynamiska fälgar och en helt slät undersida. Det finns inte ens några dörrhandtag, kamerorna som ersätter backspeglarna fungerar även som rörelsedetektorer och öppnar dörrarna när rätt person närmar sig. Vi ser också att Kia har snappat upp det rådande modet med bakhängda bakre dörrar. Framdörrarna är skurna lågt och långt fram för att förenkla i- och ursteg. Väl på plats inne i den fyrsitsiga kupén möts man av en avskalad miljö med luftiga och värmereflekterande material. När bilen står parkerad drivs kupéfläkten av kraft från solceller monterade i glastaket. Mittkonsolen med pekskärm döljer Kias nya infotainmentsystem UVO som är Windows-baserat och kan hanteras till stor del med röstkommandon.

Slutligen kommer vi till drivlinan som består av direktinsprutad 1,4 liter stor bensinmotor på 153 hästkrafter. Tillsammans med en elmotor på 78 kW levererar den kraft via en CVT-låda till framhjulen. Kraften i litiumpolymerbatterierna räcker till för att driva bilen enbart på elektricitet i upp till 80 km. Den totala räckvidden anges till 1 200 km och förbrukningen är låga 0,139 liter per mil.

Kia säger rakt ut att tekniken i Ray mycket väl kan hamna i framtida produktionsbilar från Kia. Brittiska Autocar säger sig veta att Kia kommer att använda hybridtekniken redan i nästa generation Cee’d som lanseras 2012. Hur det än blir är det tydligt att Kia jobbar för att utmana Honda och Toyota på hybridmarknaden.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer