Kia Stinger kommer även med dieselmotor

När tuffa Kia Stinger presenterades i förra veckan var det med två kraftfulla bensinmotorer under huven. Nu får vi veta att till Europa kommer Stinger även med en dieselmotor på 200 hästkrafter och 440 newtonmeter.

En av de mest banbrytande nyheterna på årets bilsalong i Detroit, som pågår ytterligare några dagar, är Kia Stinger. Den koreanska biltillverkaren som är mest känd för förnuftiga bilar lät skynket falla och en prestandabil träda fram. Då, den 9 januari när Stinger presenterades, var det med två olika motoralternativ, båda bensindrivna. Den ena en 2,0-liters turbomaskin med 259 hästkrafter och 353 newtonmeter, den andra en 3,3-liters V6:a med twinturbo-teknik som levererar 370 hästkrafter och 510 newtonmeter. Med sistnämnda maskin under huven gör Stinger 0-100 km/h på 5,1 sekunder, en tid som gör Stinger till Kias accelerationssnabbare modell någonsin.

De två motorerna räcker långt, kan man tycka, men i Europa är dieselmotorer fortfarande populära, trots alla hårda tongångar mot drivmedlet den senaste tiden (inte minst i Oslo). Därför delar Kia nu med sig av informationen om att Stinger i Europa kommer att få ett tredje motoralternativ i form av en – just det – dieselspis.
Dieselmotorn är på 2,2 liter och maximalt effektuttag ligger på 200 hästkrafter. Maxvridet är hela 440 newtonmeter och finns tillgängligt mellan 1 750 och 2 750 r/min.

Kia Stinger 2018

Foto: Mikael Stjerna

Precis som för V6-alternativet erbjuds dieselmotorn med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Vid bakhjulsdrift fördelas kraften mellan bakhjulen via en mekanisk diffbroms och vid fyrhjulsdrift används Torque Vectoring-vridmomentsfördelning.

Tro nu inte att dieselmotorn parats ihop med en långslagig sexväxlad manuell låda. Nej då, precis som till övriga motoralternativ är det en åttastegad växellåda med flera olika inställningsmöjligheter som gäller. Bland annat kan växlingarna skötas med paddlar på ratten.

Kia Stinger 2018

Foto: Mikael Stjerna

En annan detalj som skiljer dieselalternativet från övriga är hjulstorleken. Stinger diesel har nämligen 17-tumshjul som standard medan lilla bensinaren har 18-tummare och stora bensinmotorn har 19-tummare.

Några prisuppgifter finns det ännu inte, men Kia Sverige har ganska gott om tid på sig att lista ut siffrorna som ska stå på prislapparna, för Stinger kommer till Sverige först i höst, närmare bestämt under andra halvan av september.

Missa inte att läsa allt om tuffa Kia Stinger här samt att spana in alla bilder på kärran.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer