Kias fem år gamla mini-MPV Venga visar upp ett välbehövligt lyft som ska ställas ut i rampljuset på Parissalongen som startar om två dagar.

Det första som slår oss när vi tittar på bilderna på uppdaterade Kia Venga är den märkliga registreringsskylten i fronten. Photoshop-kunskaperna hos den som fick uppdraget att placera dit den var inte de bästa. Synd, för det tar lite fokus från själva bilen.

Venga facelift är inget under av nyheter utseendemässigt. Men de små förändringar som tagit plats gör små under för bilen. Venga har fått så mycket mer bett i fronten tack vare den större grillen och främre stötfångarens nya utförande. De tidigare stående dimljusen har ersatts av liggande doningar som omges av varselljus. Strålkastarna är i princip identiska med tidigare version.
Nytt är att blinkersen i bakkant på framskärmarna har försvunnit och ersätts med armaturer integrerade i ytterbackspeglarna.
Baktill hittar vi endast en nyhet, nämligen kromlisten som löper mellan bakljusen. Denna list har materialmässigt sällskap av dörrhandtagen som tidigare var svarta.
Till exteriören hör även nydesignade fälgar i storlekarna 16 och 17 tum.

Interiört är det inte heller någon kavalkad med nyheter. Ratten och mätarhuset ser ut som innan, däremot har mittkonsolen uppdaterats. Det stora runda ”multiverktyget” som innehöll vred och knappar för bland annat luftkonditioneringen har fått stryka på foten och i stället ersatts av en mer konventionell lösning med två vred och knappar mellan dessa båda. Knapparna på båda sidor om navigationsskärmen har, tack vare skärmen nya storlek på sju tum, flyttat ned under densamma. Informationsskärmen högst upp har berikats med en skärm, alltså en sådan som skyddar mot exempelvis solljus.
Precis som tidigare kan Venga utrustas med backkamera.

Kia har inte jobbat något speciellt med motorerna till Venga. Motorerna till ansiktslyfta Venga blir desamma som fanns tillgängliga tidigare. För svensk del innebär det två bensinare på 1,4 liter och 90 hästkrafter respektive 1,6 liter och 125 hästkrafter samt en diesel på 1,4 liter och 90 hästkrafter.
Motorerna är fortfarande endast Euro 5-klassade, en certifiering som trädde i kraft 2009. Vi misstänker att Kia filar på Euro 6-motorer till bland annat Venga med tanke på att Euro 6 är ett måste sedan 1 september i år gällande typgodkännande och att efter 1 september 2015 går det inte att registrera eller sälja bilar som inte har Euro 6-motorer. Andra biltillverkare lanseras Euro 6-motorer på löpande band.
Vengas motorer kombineras med antingen fem- eller sexväxlade manuella lådor alternativt en fyrstegad automatlåda.

Från 147 900 kronor kostar Kia Venga i dag. Om och i så fall hur Kia justerar priset i och med uppdateringen vet vi inte i dagsläget. Säljpremiär är det någon gång i början av 2015.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer