Klar majoritet för nya mobillagen

Sveriges nya lag mot fipplande med mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning i samband med bilkörning är nu en dryg vecka gammal. Redan har några åtalats enligt lagen som en majoritet är positiva till.

1 december 2013 trädde nya mobillagen i kraft. Den säger att ”vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning, endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet”.

Som fordonsförare får man helt enkelt inte använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sätt som kan äventyra framförandet av fordonet. Uppmärksamheten ska alltid riktas mot trafiken.

De första som trotsat nya mobillagen har redan åkt fast och åtal väntar, bland annat i fallet med en kvinna i Borås.

I samband med vår artikel här på teknikensvarld.se ställde vi frågan ”Vad anser du om nya mobillagen?”. Efter, i skrivande stund, 854 röster anser en klar majoritet att lagen är på sin plats. 60 procent säger att lagen är bra, medan 26 procent säger att den borde vara ännu hårdare utformad med handsfreetvång. Endast 14 procent anser nya lagen vara dålig.

Vad säger nya mobillagen om…

  • … att skicka sms
    ”mobiltelefonen är en kommunikationsutrusning och att skicka sms påverkar hur du kör. Däremot kan du rent teorietiskt skriva en bokstav i taget och kolla på vägen där emellan. Du får inte ta bort blicken från vägen mer än 1-2 sekunder, då kan du bli en trafikfara”, säger Bengt Svensson, kommissarie och trafikansvarig på rikspolisstyrelsen,
  • … knappa på GPS-navigatorn
    ”Du får knappa en bokstav i taget om du ska göra det, annars är det inte tillåtet. Det räcker med att du tar upp blicken en sekund på vägen igen för att konstatera att bilen går i rätt riktning, att du har lagom med avstånd och att du inte utgör någon trafikfara, innan du tar ned blicken max 1-2 sekunder igen för att skriva en ny bokstav”, säger Bengt Svensson.
  • … läsa en karta
    ”En elektronisk karta är kommunikationsutrustning. Men en vanlig karta på papper är inte kommunikationsutrustning, men om du är en trafikfara och orsakar en olycka eller liknande kan det falla under vårdslöshet”, säger Bengt Svensson.
  • … böja sig ner för att plocka upp till exempel en tappad telefon
    ”Då är det inte kommunikationsutrustning, men om du gör en trafikfarlig manöver och orsakar exempelvis en olycka kan det räknas som vårdslöshet i trafiken i stället. Om man böjer sig ned vrider man också oftast ratten också, det finns ett antal olyckor som orsakats av att personen böjt sig ned för att ta upp något”, säger Bengt Svensson.
  • … byta låtar på radion
    ”Oftast har man snabbval i radion vilket gör att det räcker att trycka på en knapp, och då behöver man oftast inte ha blicken borta mer än 1-2 sekunder, klarar man inte det ska man kanske inte köra bil. Och om det finns passagerare med i bilen kan man låta dem sköta radion”, säger Bengt Svensson.
  • … söka låtar på Spotify
    ”Om du kan göra det utan att ta bort blicken mer än 1-2 sekunder från vägen kan vi inte säga att det är ett hinder. Så det beror på hur snabb du är”, säger Bengt Svensson.
  • … spela spel på mobilen
    ”Nej, det är inte tillåtet. Enligt en undersökning får du inte släppa blicken från vägen mer än 1-2 sekunder, då tappar man fokus från det som händer och sker, och spel pågår oftast längre än så”, säger Bengt Svensson
  • … titta på film
    ”Det är många lastbilschaufförer som tittar på dvd-filmer och då tappar man fokus från vägen. Det är inte tillåtet”, säger Bengt Svensson.
  • … ägna sig åt sociala medier som Facebook, Instagram eller Twitter
  • ”Det ska man inte göra, det är så många oskyldiga som drabbas av att personer använder sina mobiltelefoner när de kör bil och sedan kör på någon. Det vi vill komma åt är ju att minska antalet olyckor och att man ska ha fokus på vägen”, säger Bengt Svensson.

Källa: Expressen

Visa kommentarer