Test av 12 bilar i Golfklassen

Citroën C4 1,6 SX

Citroën kommer igen

C4 är ett milsvitt hopp från gamla Xsara. Här är en Cittra som andas framtidstro med fräck design både ut- och invändigt. Dessutom hör den till de roligaste i klassen att köra. Priset är bra och utrustningsnivån hög. Om det inte vore för Skoda Octavia hade C4 valts till golfklassens bästa köp. ESP, cd-radio och luftkonditionering ingår.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 78,5/82 mm, volym 1587 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 4-växlad automatlåda. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min manuell låda: 32,06 km/h.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar. Individuella bärarmar samt passivt medstyrande bakaxel. Aktivt antisladdsystem, ESP, standard.

Styrning
Kuggstång, elhydraulisk servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 VR16.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 261, längd 426, bredd 177, höjd 146, spårvidd fram/bak 150/151. Tjänstevikt 1340, maxlast 392. Taklast 75. Släpvikt 1511. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 10,65 sekunder
Toppfart: 194 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,71 l/mil

Honda Civic 1,6 ES

Japan som jobbar över

Honda Civic behöver avlösning. Den börjar kännas gammal och saknar en del viktig säkerhetsutrustning.
Motorn måste piskas för att få fart på bilen, och då blir den dessutom surrig. Smidig växellåda och den är rymlig och har helt plant golv. Men priset är högt. ESP finns ej, cd-radio och luftkonitionering ingår.

Basfakta

Motor: R4/1590 cm3
Effekt/vridmoment: 110 hk/152 Nm
Tjänstevikt/maxlast: 1253/377 kg

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 10,3 sekunder*
Toppfart: 185 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,67 l/mil

Mazda 3 1,6 Touring

Mazda på rätt väg

Mazda 3 delar bottenplatta med Focus och Volvo S40/V50. Det betyder mycket säkra och trevliga vägegenskaper. Inredningen och instrumenteringen känns modern med alla ljusdioder men samtidigt retro om man ser på strutarna till instrumenten. ESP och cd kostar extra. Radio och luftkonditionering ingår.

Basfakta

Motor: R4/1598 cm3
Effekt/vridmoment: 105 hk/145 Nm
Tjänstevikt/maxlast: 1320/375 kg

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 10,3 sekunder
Toppfart: 182 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,72 l/mil

Peugeot 307 1,6 Dynamic

Gammal goding

Peugeot 307 har länge varit den bil i klassen som Teknikens Värld har hållit som bästa köp, mycket tack vare ett attraktivt pris i kombination med bra utrustning. Det gäller fortfarande men nu får 307 finna sig i att bli slagen. Dels av koncernsyskonet Citroën C4 men också av Skoda Octavia. ESP, cd-radio och luftkonditionering ingår.

Basfakta

Motor: R4/1596 cm3
Effekt/vridmoment: 109 hk/147 Nm
Tjänstevikt/maxlast: 1310/383 kg

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 11,6 sekunder*
Toppfart: 190 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,72 l/mil

Seat Altea 1,6 Reference

Futuristiskt spanskt

Altea är i det här gänget kanske mest udda. Som en mix av personbil och MPV, och den är faktiskt inte så dum. Lätt att komma i- och ur, bra sikt för alla åkande utom sikten snett bakåt från förarplats. Tyvärr är vägbullret ganska högt. ESP kostar extra medan cd-radio och luftkonditionering ingår.

Basfakta

Motor: R4/1595 cm3
Effekt/vridmoment: 102 hk/148 Nm
Tjänstevikt/maxlast: 1395/525 kg

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 11,8 sekunder
Toppfart: 181 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,77 l/mil

Toyota Corolla 1,6 Terra

Mästare i pålitlighet

”My Toyota is fantastic”, en bakrutestreamer som hängt med hur länge som helst. Oftast är det ingen lögn heller. Toyota bygger pålitliga bilar. Men Corolla känns en generation äldre än de bästa i klassen, trots bra utrustning som ESP. Lite skumpig fjädring och ganska dyr. Cd-radio och luftkonditionering ingår.

Basfakta

Motor: R4/1598 cm3
Effekt/vridmoment: 110 hk/150 Nm
Tjänstevikt/maxlast: 1300/360 kg

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 10,s sekunder*
Toppfart: 190 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,7 l/mil

* Tillv. uppg.


Ford Focus 1,6 Ti-VCT Trend

Focus, pokus, filijokus

Ford har verkligen trollat med Focus. Så pass mycket att den är lite svår att känna igen. Den har blivit mer vuxen, mer mogen och större, och kvalitetskänslan är mycket hög. Nya Focus hör definitivt till toppskiktet och den räcker bra med 100-hästarsmotorn – som är billigare. ESP och luftkonditionering ingår men inte cd-radio.

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 79/81,4 mm, volym 1 596 cm3. Max effekt 115 hk (84 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 155 Nm vid 4150 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 32,06 km/h.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre länkarmar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare bak. Aktivt antisladdsystem, ESP, standard.

Styrning
Kuggstång, elhydraulisk servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, däck 195/60 HR 15.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 434, bredd 184, höjd 145, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1248, maxlast 482. Taklast 75. Släpvikt 1200. Tanken rymmer 55 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 10,82 sekunder
Toppfart: 190 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,67 l/mil

Kia Cerato 1,6 EX

Gammal Corolla

Koreanerna kan betydligt bättre än så här. Cerato känns som en billig kopia av en fem år gammal Toyota Corolla, som förvisso försetts med sidokrockkuddar.
Inredningen känns billig, strålkastarrengörare saknas och priset är inte tillräckligt lågt för att göra bilen intressant. ESP finns inte. Luftkonditionering ingår.

Basfakta

Motor: R4/1599 cm3
Effekt/vridmoment: 105 hk/143 Nm
Tjänstevikt/maxlast: 1200/533 kg

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 11,0 sekunder*
Toppfart: 186 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,7 l/mil

* Tillv. uppg.

Opel Astra 1,6 Enjoy

Opel mopsar upp sig

En snitsig vagn som också förefaller välbyggd. Bra, underhållande vägegenskaper och hög säkerhetsutrustning. Men ESP och cd-radio kostar extra. Även insidan känns modern men vissa knappar är små och deras symboler diffusa. Ändå – Astra är ett stort hopp framåt. Luftkonditionering ingår.

Basfakta

Motor: R4/1598 cm3
Effekt/vridmoment: 105 hk/150 Nm
Tjänstevikt/maxlast: 1230/475 kg

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 12,3 sekunder*
Toppfart: 185 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,66 l/mil

*Tillv. uppg.

Renault Mégane Comfort 1,6

Magnifikt konstifik

Renault Mégane blev aldrig den ”hit” man väntade sig. Dels kanske utseendet skrämmer och dels var den dyr. Nu har priserna sänkts något och vi får väl se om det har någon effekt. Mégane har hög komfort och hör till de tystare i klassen, och fick fem stjärnor i Euro NCAP. ESP och cd-radio kostar extra. Luftkonditionering ingår.

Basfakta

Motor: R4/1598 cm3
Effekt/vridmoment: 113 hk/152 Nm
Tjänstevikt/maxlast: 1250/480 kg

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 10,1 sekunder
Toppfart: 192 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,69 l/mil

Skoda Octavia 1,6 Ambiente

När förnuftet får råda

Octavia är en stor bil som kan konkurrera med många mellanklassbilar. Men priset är så lågt att den även slår undan benen på Golfklassen. Octavia känns otroligt välbyggd, har trygga vägegenskaper och rymmer hur mycket som helst. Lägg på ESP och cd-radio, och priset stannar vid 157 700. Luftkonditionering ingår.

Basfakta

Motor: R4/1595 cm3
Effekt/vridmoment: 102 hk/148 Nm
Tjänstevikt/maxlast: 1370/545 kg

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 12,3 sekunder*
Toppfart: 190 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,72 l/mil

* Tillv. uppg.

Volkswagen Golf 1,6 Trendline

Volkswagen Gäsp

Golf generation fem är välbyggd med fin kvalitetskänsla. Men den känns lite dyster och man undrar lite varför den är så dyr. Kvaliteten verkar inte bättre än i Octavia som är större och mycket billigare. Men en Golf är alltid en Golf och försäljningsstatistiken visar att volket gillar vagnen. AC kostar 3900, ESP och cd-radio ingår.

Basfakta

Motor: R4/1595 cm3
Effekt/vridmoment: 102 hk/148 Nm
Tjänstevikt/maxlast: 1300/360 kg

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 11,4 sekunder*
Toppfart: 184 km/h
Förbrukning blandad körning: 0,72 l/mil

* Tillv. uppg.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer