Agera RS är världens snabbaste produktionsbil efter att den satt fem olika rekord sent i höstas. Men den skulle kunna nå ännu högre farter. Varken bil eller däck sätter gränser som inte tillåter 300 miles per hour.

Det var i november som Koenigsegg och deras Agera RS sopade banan med allt annat när den på en lång raka i Nevada-ökningen slog till med världsrekord i högsta toppfart för en produktionsbil (447,19 km/h – 277,87mph), högsta hastighet uppnådd på allmän väg (457,94 km/h – 284,55 mph), snabbaste 0-400-0 km/h-körningen någonsin (33,29 sekunder), snabbaste flygande kilometern på allmän väg (445,63 km/h – 276,9 mph) och snabbaste flygande engelsk milen på allmän väg (444,76 km/h – 276,36 mph).

Med anledning av att rekordbilen just nu står utställd i Michelins monter i Detroit handlar snacket för tillfället mycket om Agera RS standardmonterade däck, Michelin Pilot Sport Cup 2, och deras begränsningar. Efter rekordkörningen imponerades många, inte minst Koenigsegg själva, av att däcken var så fräscha efter en dag med extrema hastigheter.
Michelins produktchef Eric Schmedding erkänner att däcken aldrig var avsedda att användas vid sådana hastigheter som i Agera RS fall men att de ändå kände till däckens verkliga kapacitet.

Michelin Pilot Sport Cup 2-däck på Koenigsegg Agera RS

The Drives fråga om däcken skulle klara 300 mph (482,8 km/h) svarar både Eric Schmedding och Christian von Koenigsegg att de skulle göra det med lätthet.

– Om någon vill slå det rekordet är det mycket genomförbart. Bilen skulle behöva högre varvtal och en längre utväxling, men vi skulle kunna nå 300 mph här och nu. Det är skrämmande och väldigt farligt att köra så snabbt, eftersom det finns många okontrollerade aspekter, så som djur, marklöpare, ojämnheter, vind. Det är genomförbart, men det är inte vårt mål, säger Christian von Koenigsegg.

Eric Schmedding lägger dock till en liten reservation vad gäller däcken och deras eventuella begränsningar.

– En stor del av ekvationen är hur fort du kan nå dit. Om bilen kan nå 270 mph ganska snabbt men det tar fem minuter att ta sig från från 270 till 300 mph, då kommer det inte att fungera. Så inför en körning i över 300 mph vill vi ändå göra ytterligare verifieringar, säger han.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer