Koenigsegg funderar på elbil – men…

Svenska supersportbilstillverkaren Koenigsegg har redan elektrifierats i och med Regera, men kan också tänka sig en renodlad elbil. Det finns dock ett litet krux.

Hela bilbranschen håller på att elektrifieras på ett eller annat vis, till och med supersportbilstillverkarna har klämt ned en eller flera elmotorer under de strömlinjeformade karosserna, oftast i kombination med en förbränningsmotor som utgör den huvudsakliga drivkällan. Det är redan tre år sedan Koenigsegg tog steget när de presenterade Regera, den fantastiska skapelse som hyllats världen över. Inte bara för fantastiska prestanda (0-400 km/h på mindre än 20 sekunder) utan även för den 1 500 hästkrafter starka och växellådslösa drivlina som utgörs av en femliters V8 och tre elmotorer. Koenigsegg Direct Drive (KDD) heter paketet.

Nu berättar Christian von Koenigsegg, som fick idén till Regera när han satt bakom ratten på sin Tesla Model S, för Auto Guide i samband med den internationella bilsalongen i Kanada att han så smått funderar i elbilsbanor. Han tar Regera som exempel. Om de skulle ta bort V8:an i modellen skulle Koenigsegg ha världens mest avancerade elbil i och med 800 volts elsystem, det första i världen. Bara den elektriska delen i Regera producerar runt 700 hästkrafter och det med ett batteripaket som väger runt 70 kilo. Det är enligt Christian von Koenigsegg det mest extrema batterisystem som världen någonsin skådat i en gatbil.

– Vi skulle naturligtvis kunna bygga vidare på det och trycka på för mer elektricitet och kanske inte minska förbränningsmotorn, men inte öka den så mycket, eller så småningom göra något som bara är elektriskt – och jag tror att det kommer att komma. Den tekniken blir bättre och bättre i mycket snabb takt, säger Christian von Koenigsegg.

Koenigsegg Regera

Ingen vanlig drivlina i Koenigsegg Regera.

Men enligt honom finns det en liten detalj med elbilar som är motsägelsefullt när det gäller supersportbilar från Koenigsegg – elbilar låter i princip ingenting.

– Entusiasterna som köper sina bilar vill höra en motor vråla bakom huvudet (hör Regera vråla här och här). Det är det som gör Regera så bra; du får den omedelbara accelerationen som hos en elbil men med ett soundtrack från en 5,0-liters V8, säger han.

Christian von Koenigsegg avslöjar också att hans företags elektrifieringsstrategi inte har något med utsläpp att göra, i stället handlar det om prestanda.

– Jag tycker inte, när det gäller Koenigsegg, att miljöaspekterna är något att väga in i så stor utsträckning eftersom det finns så få bilar (av märket Koenigsegg) som dessutom inte körs dagligen. Jag menar att vi inte förorenar världen. Och du kan fylla dem med alkohol!

Förra sommaren meddelade Koenigsegg att Regera är slutsåld – alla 80 exemplar. Med så många exemplar är Regera företagets i särklass mest sålda modell.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer