Gemera är Koenigseggs nyaste modell och den sticker ut på fler sätt än ett. Nu bjuds vi på bilder från när Gemera känner på asfalten som en gång tillhört flygflottiljen F10 i Ängelholm.

I början av mars drog Koenigsegg av skynket som täckte nya modellen Gemera, en bil med färre cylindrar än platser för förare och passagerare. Förhållandet brukar vara det omvända när det gäller bilar från den svenska supersportbilstillverkaren, nämligen 2:8 (två sittplatser, åtta cylindrar), men nu är det 4:3 som gäller (inte gamla tv-formatet utan fyra sittplatser och tre cylindrar).

Koenigsegg Gemera

Foto: James Holm/Koenigsegg

Den trecylindriga tvålitersmaskinen utan kamaxel (använder sig i stället av FreeValve-teknik) har sällskap av inte mindre än tre elmotorer på sammanlagt 1 400 hästkrafter. Totalt ger drivlinan ifrån sig enorma 1 734 hästkrafter och 3 500 newtonmeter. ”Familjebilen” Gemera är med andra ord snabb. Vad sägs om 0-100 km/h på 1,9 sekunder och toppfart på runt 400 km/h?

Koenigsegg Gemera

Foto: James Holm/Koenigsegg

En ovanlig syn… ett ”baksäte” i en Koenigsegg.

Elmotorerna kan driva bilen på egen hand i upp till fem mil. Med förbränningsmotorn, som kan köras på det mesta, bland annat E100 och metanol, är totala räckvidden 100 mil.

Nu, en dryg månad efter avtäckningen, bjuds vi på fler bilder av Gemera. Nu figurerar den i sin rätta testmiljö, nämligen på Koenigseggs testbana som en gång i tiden tillhörde den numera nedlagda flygflottiljen F10 i Ängelholm.

MISSA INTE: Allt om Koenigsegg Gemera


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer