Koenigsegg Gemera – tre cylindrar och plats för fyra personer

Koenigsegg presenterar sin nya supersportbil som för första gången i märkets historia har plats för fyra personer. En laddhybrid med trecylindrig tvålitersmotor!

Koenigsegg överraskar med att visa upp en supersportbil med mittmotor som har plats för fyra personer. Gemera är det nya namnet att lägga på minnet och det är en sammanslagning av ge mera som Christian von Koenigseggs mor kom på.
Drivkraft levereras av en mittmonterad trecylindrig tvålitersmaskin med dubbelturbo på 598 hästkrafter som driver framhjulen. Med andra ord en ganska okonventionell lösning från Koenigsegg som vanligen brukar dubbelturboladdade V8:or med sanslöst mycket effekt. Men var lugn. Den trecylindriga motorn får hjälp av tre elmotorer, en där fram och två bak. Det ger en sammanlagd effekt på 1 734 hästkrafter och 3 500 newtonmeter! De två bakre med 500 hästkrafter vardera och 400 för den där fram. 0-100 km/h ska avklaras på 1,9 sekunder och toppfarten är cirka 400 km/h.

LÄS MER: Ny bilmodell på gång från Sverige

Förbränningsmotorn är utvecklad av systerföretaget FreeValve och saknar kamaxel. I stället har den individuellt styrbara ventiler som gör att motorn kan jobba mer effektivt, dessutom är den både lättare och mindre än en motor med kamaxel. Som vanligt med Koenigsegg-motorer kan denna tankas med E85 eller bensin.
Tjänstevikten är 1 850 kg och Gemera mäter 4 975 millimeter på längden, samt är 1 988 millimeter bred. Lite bredare blir den med sidospeglarna inräknade. Speglarna är dock inga speglar då de har ersatts av kameror likt bland annat Audi e-tron och Honda e.

Koenigsegg Gemera 2020

Foto: Koenigsegg

Gemera kan också köras på eldrift i upp till 300 km/h och batteriet på 16,6 kilowattimmar ger en räckvidd på 50 kilometer. Men den är tänkt att i huvudsak köras som en hybrid då den totala räckvidden ska vara över 100 mil.
Tack vare elmotorernas placering är Gemera även fyrhjulsdriven, men den styr också på samtliga hjul. Vilket gör den smidigare att handskas med i stadstrafik och liknande, samt stabilare i högre hastighet då fyrhjulsstyrningen simulerar en längre hjulbas. En hjulbas som redan mäter 300 centimeter och gör kupén ovanligt rymlig för att vara en bil från Koenigsegg.

Koenigsegg Gemera 2020

Foto: Koenigsegg

Dörröppningen är vi bekanta med sedan tidigare men i fallet Gemera är de två dörrarna avsevärt mycket lägre. Detta för att göra insteget till baksätet så smidigt som möjligt, och enligt Christian von Koenigsegg behöver de främre stolarna inte flyttas för att nå baksätet. Andra bekvämligheter i kupén är saker som fyra mugghållare med antingen värme eller kyla, infotainmentskärmar fram och bak samt trådlösa mobilladdare.
Gemera har lastutrymme både bak och fram med en total lastkapacitet på 200 liter, där tre kabinväskor ska få plats bak och en där fram. Men skulle inte det räcka till så kan du beställa din Gemera med takbox.

Koenigsegg Gemera 2020

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Gemera kommer att tillverkas i en begränsad upplaga om 300 exemplar och vad den kommer att kosta är i nuläget oklart. Men förhoppningsvis lite mindre än övriga bilar då detta är den så kallade instegsversion som Koenigsegg nämnt tidigare.

Hela presentationen från Koenigsegg ser du nedan:


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer