Koenigsegg måste massrekrytera

I tisdags blev det klart att elbilsutvecklaren Nevs gör en miljardinvestering i Koenigsegg. Det innebär att den svenska sportbilstillverkaren kommer anställa ett hundratal personer för att tillverka en mindre dyr modell i större volymer, rapporterar Dagens Industri.

Nevs, National Electric Vehicle Sweden, investerar 150 miljoner euro i Koenigsegg. Samtidigt satsar elbilsutvecklaren nästan lika mycket, 150 miljoner dollar, i ett nytt samägt bolag, där de två ska samarbeta för att utveckla elektrifierade bilar tillsammans.
Nu kommer det ny information om vad det nyinstiftade partnerskapet kommer att innebära. I en intervju med Dagens Industri avslöjar vd:n Christian von Koenigsegg att det gemensamma företaget ska tillverka en ny, något mindre dyr Koenigsegg-modell än de i märkets nuvarande repertoar, som i dag omfattar bilar prissatta mellan 10 och 30 miljoner kronor.

Planen är att den nya bilen ska tillverkas i betydligt större volymer än de två- eller ensiffriga antal som Koenigsegg är vana vid att bygga av varje modell. Det innebär att märket måste anställa ett hundratal nya medarbetare till fabriken i Ängelholm.

– Varumärkets styrka har blivit mycket större än de produktionsvolymer vi har i dag för våra extremt dyra och speciella bilar. Vi är slutsålda i fyra år framöver. Vi har 28 återförsäljare och förra året levererade vi 18 bilar, de får inte ens en bil var. Det belyser att varumärket och potentialen i det är betydligt större än vad företaget är. Vi har under några år tittat på en parallell modell, som inte ska konkurrera exakt med det vi gör i dag och som vi kan producera i lite högre volymer till aningen lägre pris, säger Christian von Koenigsegg till Dagens Industri.

Totalt handlar det om cirka hundra bilar av den nya Koenigsegg-modellen. Det är fortfarande betydligt färre än de cirka 8 000 som italienska Ferrari tillverkar och de närmare 5 000 som brittiska McLaren levererar.
Den väntas kosta runt tio miljoner kronor, men Christian von Koenigsegg tror inte att det något lägre priset och de högre volymerna kommer att påverka varumärket negativt.

– Tittar man på McLaren så kostar deras dyraste bil närmare tre miljoner euro och deras enklaste kostar 150 000 euro. Det är samma sak med Ferrari och Lamborghini. Vårt spann från knappt en miljon euro upp till tre miljoner euro är mycket mindre och exklusivare än de exklusiva varumärkena. Satt i det perspektivet kan jag inte se framför mig att det skulle vara nåt problem, säger han till Dagens Industri.

I dag har Koenigsegg ett 70-tals heltidsanställda plus ett antal konsulter.

Visa kommentarer