Koenigsegg Regera helt i naken kolfiber

För första gången har Koenigsegg tagit fram en bil i helt ”obehandlad” kolfiber. KNC Regera heter den där bokstäverna står för Koenigsegg Naked Carbon.

Naken kolfiber är inget nytt för Koenigsegg, de har jobbat med kolfiber under många år varav en hel del har varit ”obehandlad”. Dock är det första gången som Koenigsegg har skapat en bil med kaross och detaljer helt i denna nakna kolfibervariant. Detta är KNC Regera där KNC står för Koenigsegg Naked Carbon, med andra ord Koenigsegg Naken Kol.

Den nakna kolfibern är inte behandlad med någon lack, något färgpigment eller något annat skyddande lager. Det tunna epoxiskikt som normalt täcker härdade koldelar har mycket försiktigt avlägsnats genom slipning och handpolering. Minsta lilla oaktsamhet, det räcker med en poleringsrörelse för mycket, kan leda till att vävstrukturen förstörs.

Koenigsegg beskriver slutresultatet som ett slående nytt utseende för kolfiber med en glans som ter sig nästan metalliskt då varje koltråd exponeras.

Koenigsegg KNC Regera

Foto: Keno Zache Photography

Som nämnt i inledningen av artikeln är kolfiber inget nytt material för Koenigsegg, inte heller denna nakna, i stort sett obehandlade variant som under åren har använts på detaljer som exempelvis hjul, vingar, splitters, winglets och rattar. Men det är alltså första gången man applicerar metoden på en hel bil, och det var inte bara att ta ett beslut och genomföra det. Den blottade kolfibern har testats rigoröst. Provbitar har under flera år varit utsatta för olika påfrestningar och exponerats för både höga sommartemperaturer och sol, vinterkyla och väta. Slutsatsen var att den nakna kolfibern klarade påfrestningarna.

En fördel med den nakna kolfibern, KNC, är att den är mycket mer motståndskraftig mot mekanisk åverkan än vad lackerad kolfiber är. En annan fördel är att KNC Regera är omkring 20 kilo lättare än en Regera med ytbehandlad kolfiber, exempelvis lack.
En ”nackdel” är att varje kolfiberbit som används måste vara exemplariskt perfekt eftersom varje liten defekt blottas.

Koenigsegg KNC Regera

Foto: Keno Zache Photography

Denna unika Koenigsegg Regera har levererats till en kund i Schweiz.

– Det är inte ovanligt för en kund att specificera sin bil med synlig kolfiber. Det är ett vackert material ur ett visuellt perspektiv och våra kunder älskar att visa vad bilen är gjord av. KNC tar idén med synlig kolfiber till en helt ny nivå, den uppvisar en vacker glans och en mycket silkeslen finish. Koenigseggs filosofi har alltid varit att utforska ytterligheter. Det är fantastiskt att utöka den idén till ett helt nytt sätt att slutföra och presentera en bil, säger Christian von Koenigsegg.

Koenigsegg KNC Regera

Foto: Keno Zache Photography

Koenigsegg jobbar, förutom med KNC-metoden, med två andra metoder vid bearbetning och behandling av kolfiber. Den ena är slipning och därefter behandling med färg eller lack, eller en kombination av färg och lack. Den andra är polering av det naturliga epoxilagret som täcker kolfibern. Sistnämnda metod används normalt på detaljer under karossen.

Visa kommentarer
NUVARANDE Koenigsegg Regera helt i naken kolfiber
NÄSTA Volvo S90 finns nu i 100 000 exemplar