Här är den produktionsfärdiga versionen av Koenigsegg Regera. Avsevärt mycket lättare än konceptet och 0-400 km/h ska går på under 20 sekunder!

För ett år sedan presenterade Koenigsegg sin nya modell Regera för världen som tappade hakan. Den bilen var dock endast en konceptbil och det sedan dess har Koenigsegg finslipat och vidareutvecklat bilen för att sätta den i produktion.
I dag presenteras den version som kunder faktiskt kan köpa, och den har förändrats på mer är 3 000 punkter.

Koenigsegg-Regera-05

Den mest uppenbara förändringen är den mörkröda färgen, men mer intressant är att produktionsversionen är ”avsevärt mycket lättare än konceptbilen”, exakt vad det betyder är 38 kg lägre tjänstevikt. Alltså 1 590 kg.
Drivkraft levereras av V8:an på 5,0 liter och tre elmotorer som skickar kraften direkt till bakhjulen, Koenigsegg uppger dock inga exakta effektsiffror vilket troligen betyder att effekten skiljer sig en del från konceptbilen. Trots avsaknaden av växellåda har Regera ändå paddlar framför ratten varav den vänstra används för att justera bromskraftåtervinningen, och den högra tillåter den hydrauliska glidkopplingen att simulera nedväxling.

Koenigsegg-Regera-02

Till skillnad från konceptbilen har denna ett batteripack med spänning på 800 volt och lagringskapacitet på 4,5 kWh, medan vikten hålls på facila 90 kg, siffrorna för konceptet är 620 volt och 9,27 kWh. Regera blir alltså världens första produktionsbil med 800 volts batteri, något som bland annat Porsche också håller på att utveckla.
Delvis tack vare den lägre vikten avklaras 0-100 km/h på endast 2,8 sekunder och 0-200 på 6,6. 0-300 km/h så klår faktiskt Regera den nyligen presenterade Bugatti Chiron med 10,9 sekunder mot 13,6. För den som vågar ska 0-400 km/h gå på tjugo sekunder blankt.

Koenigsegg-Regera.03

Koenigsegg-Regera-01

Koenigsegg-Regera


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer