Biltillverkarna slåss för att kunna titulera sig snabbast runt det gröna helvetet – Nürburgrings nordslinga. Nästa år ska svenska Koenigsegg täppa till truten på övriga världen. En gång för alla.

I dag är Bugatti Veyron Super Sport officiellt världens snabbaste gatlegala produktionsbil med en uppmätt toppfart på 431,072 km/h. Men Koenigsegg One:1 är i teorin snabbare med en simulerad topphastighet på över 440 km/h. Dock har det inte kunnat bevisas i praktiken, åtminstone finns det ingen officiell körning som uppvisat det för allmänheten.

Ett annat hett, kanske mer eftertraktat rekord som snart varje biltillverkare slåss om är att vara snabbast runt Nürburgrings nordslinga. I supersportbilsklassen är det i dag Porsche 918 Spyder som är herre på täppan med den otroliga tiden 6 minuter och 57 sekunder. McLaren har med sin P1 också nått ned under sju minuter, men då de inte velat avslöja några närmare detaljer misstänker vi att den inte klarade av Porsches tid.
Ferrari har LaFerrari, men i och med att italienarna är tysta som möss är det ett tecken på att de inte rått på varken Porsche eller McLaren.

Det är här Sverige kommer in i bilden. Vårt lilla men avlånga land har ju en supersportbilstillverkare av rang – Koenigsegg. Några tider runt Ringen har det varit sparsamt med från Koenigsegg de senaste 6-7 åren. Många har börjat fundera om Koenigsegg inte är kapabla till supertider på den krävande banan som kallas det gröna helvetet. Men denna skara människor, och andra biltillverkare, ska förmodligen snart få svar på tal. Att Koenigsegg redan är på Nürburgring och kör snabbt känner vi till, det var i september som teknikensvarld.se var först i världen med att publicera bilder från banan när en Koenigsegg Agera R kraschade in i räcket.
Nu får vi dessutom mer vatten på vår kvarn eftersom Christian von Koenigsegg pratat med amerikanska Car & Driver om just rekordtider runt Nordslingan.

Koenigsegg Agera R i krasch på Nürburgring

Foto: CarPix

Det var i september som en Koenigsegg Agera R kraschade på Nürburgring vid förberedelserna inför vad som komma skall.

Enligt Christian von Koenigsegg är de övertygade om att inte bara värstingen One:1, utan också Agera R, är kapabla att göra bättre tider än Porsche 918 Spyder. I fallet med One:1 ska en mycket betydande bit av 918 Spyders tid kunna kapas.

– Tittar vi på sektortiderna så är vi redan på rätt kurs mot ett rekord, säger Christian von Koenigsegg till Car & Driver samtidigt som han erkänner att han avskyr att en rekordtid är nödvändig, men att det här är ett sätt att bevisa att man hör hemma i den här delen av marknaden.

Christian von Koenigsegg ställer sig också skeptisk till att det mörkas så mycket kring rekordtiderna runt Nürburgring.

– Vad är egentligen ett Nürburgring-rekord, säger han och fyller på med att Koenigsegg är villiga att låta världen väga deras bil, analysera den, däcken och bränslet. Folk ska kunna komma och kontrollera bilen, för Koenigsegg vill slå till med en rekordtid utan att några tvivel uppstår.

Koenigsegg planerar att ge sig på rekordtiden redan nästa år, alltså under 2015. Exakt vilka tider man kan nå ned till annonserar man inte i dagsläget, men Christian von Koenigsegg menar att runt 6 minuter och 30 sekunder eller strax däröver är realistiskt.

Koenigseggs testförare Robert Serwanski är den som har rattat Agera R snabbt runt Ringen hittills och han verkar vara övertygad om att rekordtider finns inom räckhåll. Han säger att Agera R nådde drygt 402 km/h på Nürburgrings långa raka Döttinger Höhe.

– Och kom ihåg, Agera är 100 kilo tyngre än One:1, har hälften så stor downforce och har lägre effekt, fyller han i som en påminnelse att One:1 är betydligt snabbare än den Agera R som han redan kört snabbt med.

Koenigsegg One:1

One:1, bilen som ska sätta övriga supersportbilstillverkare på plats – en gång för alla.

Baserat på de tider (som inte utannonseras) som Robert Serwanski redan gjort med Agera R säger han sig vara tillräckligt snabb för att slå rekord. Men om det ändå inte skulle räcka till får de överväga att plocka in en specialistförare som kan banan utan och innan, men då uppstår problemet att föraren måste lära sig bilen fullt ut först.

Skulle Koenigsegg nå ned till 6 minuter och 30 sekunder eller strax däröver skulle den svenska supersportbilstillverkaren inte bara vara snabbast av alla gatlegala bilar runt Ringen, utan också snabbare än Pagani Zonda R som är snabbaste icke gatlega bil i ej tävlingssammanhang. Zonda R har tiden 6 minuter och 47 sekunder.

Snabbaste bilen någonsin runt Nürburgrings nordslinga är Porsche 956 som 1983 slog till med otroliga 6 minuter, 11 sekunder och 13 hundradelar. Men då snackar vi tävlingsbil. Trots att rekordet är 31 år gammalt står det sig än i dag.

Koenigsegg Agera R och One:1 är har 1 140 respektive 1 360 hästkrafter och väger 1 435 respektive 1 360 kilo. De gör 0-100 km/h på 2,9 respektive minst 2,7 sekunder (sista är en av oss uppskattad siffra) och toppar 440 km/h respektive över 440 km/h. 0-400 km/h gör One:1 på ungefär 20 sekunder.
Det kan jämföras med dagens rekordhållare Porsche 918 Spyder som har 887 hästkrafter, gör 0-100 km/h på 2,6 sekunder, 0-300 km/h på 20,9 sekunder (alltså samma tid som One:1 gör 0-400) och toppar 345 km/h.

Hur som helst. Dagens rekordtid runt Nürburgring kan vara ett minne blott vid den här tidpunkten nästa  år, i stället kan en helt ny fantastisk tid vara satt – och den kan vara svensk!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer