Koll på bränslet för miljöns skull

Koll på bränslet för miljöns skull

  Miljödebatten har verkligen tagit fart i Sverige. Isberg smälter, ozonlagret förtvinar och industrier och bilar gör livet surt för alla… Dagligen möts vi i tidningar och på tv av budskap att vi måste ta tag i problemen och det nu. 

Just därför känns det som en lättnad att världens två ledande etanolproducenter – USA och Brasilien – beslutat sig för att tillsammans arbeta för ett utökat användande av biobränslen.

President Bush har skickat sin ”starke man”, Nicholas Burn – statssekreterare på amerikanska motsvarigheten till UD, till Brasilien för att förbereda ett avtal. Enligt planerna ska det vara klart att skrivas under i vår, och det kommer då att få stora konsekvenser/fördelar för miljön och energipolitiken. Långt utanför USA och Brasilien.

Sverige ligger redan i dag bra till när det gäller användandet av etanolblandat bränsle, men ser man på en studie som den Interamerikanska utvecklingsbanken har tagit fram så skulle bland annat Mexiko spara runt 14 miljarder kronor per år vid en inblandning av tio procent etanol i bensinen…

Om det ligger i direkt anslutning eller inte – som ett led i detta kommer hälften av alla bilar som giganten General Motors tillverkar i USA att kunna köras på E85 eller annat biobränsle inom en femårsperiod. Det avslöjade GM:s högste inköpsdirektör Bo I Andersson. Målet för koncernen är att 2012 ska varannan såld bil kunna köras på etanol.

Men en bil som värnar om miljön är också en bil som inte drar så mycket bränsle – och då inte spyr ut så mycket avgaser. Det är därför vi på Teknikens Värld har tagit fram vår egen bränsleförbrukningsformel – Sverigecykeln. Och nyligen – bland annat efter att våra tester visat att Volvo C30 drar 20 procent mer bensin än tillverkaren anger – framgår det att inte ens  Volvo själva tror på företagets officiella bränsleförbrukningssiffror.

”Jag tror aldrig att vi hävdat att man kan köra på de siffrorna. De lämpar sig bättre att jämföra med andra bilar än att visa på riktiga körförhållanden”, säger Bo Larsen, presschef på Volvo personvagnar, till tidningen Metro.

Som en parallell kan nämnas att vissa bilar drar mer än 50 procent mer bensin än vad tillverkarnas uppgifter säger. Bland annat ska en BMW X3 dra 0,99 liter per mil, enligt BMW. Enligt Sverigecykeln är siffrorna i stället hela 1,71 liter per mil.

Konsumentverket får många klagomål gällande detta och många köpare känner sig lurade.

Och vi på Teknikens Värld kan lova att Sverigecykeln är här för att stanna. 

Vi talar om hur det ligger till i verkligheten. Det är vårt jobb.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr