Kombi med knuff

Test av Audi A4 Avant 1,8T Quattro, MG ZT-T 190 och Mazda 6 2,3 Kombi

Audi A4 Avant 1,8T

Bilen man vill ha

Om du väljer bort Quattro kommer du ner till en prisnivå cirka 40000 dyrare än Mazda, och frågan är då om man inte heller väljer att sätta sig i denna bil varje morgon istället. Inget för den som vill lasta stort.

Pris: 281300 kr (augusti 2003)

Basfakta

Motor
Längsmonterad 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,3. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1 781 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 240 Nm mellan 1980 och 5400 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 36,2 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,1 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram länkarmar med övre och undre triangelstag, bak indivduell upphängning med undre triangellänkar.

Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 205/55 R 16 (testbil 235/45 R 17).

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265 längd 454, bredd 177, höjd 143, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt ca 1675, maxlast 405. Släpvikt 1600. Tanken rymmer 66 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 9,11 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 38,3 meter
Förbrukning (blandad körning): 0,87 l/mil (enl. tillverkaren)

Mazda 6 2,3 Sport Kombi

Spargrisen

Sett till vad du får för dina pengar är detta det absolut bästa köpet. Utrustningsnivån är mycket högre än i testkonkurrenterna och utrymmet matchas bara av Ford Mondeo. Men den känns spinkig i jämförelse.

Pris 224500 kr (augusti 2003)

Basfakta

Motor
Tvärställd 4-cyl rak, 2 överliggande
kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,6. Borrning/slag 87,5/94 mm, volym 2261 cm3. Max effekt 166 hk (122 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 207 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 34,4 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv. Vändcirkel 10,8 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak individuell upphängning med dubbla tvärlänkar och längslänkar.

Hjul och däck
Fälgbredd 7 tum lättmetall, däck 215/45 17

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 467, bredd 178, höjd 144, spårvidd fram/bak 154/154. Tjänstevikt ca 1475, maxlast 405. Släpvikt 1500. Tanken rymmer 64 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex: 95 (medelbilen 100)
Partikelutsläpp: 4 (medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h: 9,09 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 37,87 meter
Förbrukning (blandad körning): 0,80 l/mil (tillv. uppgifter)


MG ZT-T

Udda, dyr och kul

MG skall uppfattas som en sportig och lite mer förnäm bil, på annat sätt kan man inte tolka prissättningen som är på tok för hög för vad som bjuds. Men kul att köra, bra samspel mellan motor och låda. Udda val.

Pris 307000 kr (augusti 2003)

Basfakta

Motor
Tvärställd V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2. Borrning/slag 80/82,8 mm, volym 2497cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 245 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad. Hastighet på 5:an vid 1 000 r/min: 33,8 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 11,4 m.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilinkaxel.

Hjul och däck
Fälgbredd 7,5 tum lättmetall, däck 225/45 R 18.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 479, bredd178, höjd 141, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1690, maxlast 400. Släpvikt 1600. Tanken rymmer 65 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h: 9,20 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 39,34 meter
Förbrukning (blandad körning): 0,98 l/mil (tillv. uppgifter)

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer