Lösningen för små biltillverkare att gå över till elektrifiering kan finnas hos brittiska Swindon Powertrain. Deras teknik är liten nog att rymmas i en gammal ”Hundkoja” och ger 107 hästkrafter. Produktionen startar nästa år.

Övergången till elektrifiering kan var en svår nöt för mindre biltillverkare. Ett glapp som brittiska Swindon Powertrain ska fylla med en ny kompakt och stark motor, redo att ta plats i allt från sportbilar till transportfordon.

Motorn, på 107 hästkrafter, är liten, lätt, flexibel och kan därför passa i en rad olika biltyper, menar man – även som elmotor i en hybriddrivlina. Motorn mäter i millimeter 600 i bredd, 440 på djupet, 280 höjden och på vågen visar motorn 70 kg. En rad fästpunkter finns för kylsystem och växelriktare. Systemet är vattentåligt och passar därför även terrängfordon.

Swindon elmotor

Foto: Swindon Powertrain

Swindon Powertrain är inga duvungar när det gäller motorer. Sedan 1971 har man varit involverade inom motorsport, först med att underhålla Formel 1-motorer och senare med olika projekt inom rally och racing för att sedan 2010 bygga drivlinor. Man trimmade även motorerna åt Toyota när de till säsong 2019 återvände till BTCC.

Den nya kompakta eldrivlinan kallas High Power Density (HPD) och har tagits fram tillsammans med  iNetic och Code som är etablerade inom elmotorer och fordonsteknik.

HPD ska komma i produktion i juni 2020 men har faktiskt redan lämnat ritbordet, även om tillverkarens illustrationer i denna artikel inte direkt skvallrar om det. Paketet är nämligen kompakt nog att rymmas i en ”Hundkoja” av den gamla skolan och en produktion på 100 elkonverterade och uppdaterade Minis är redan igång.

Swind E Classic Mini

Foto: Swindon Powertrain

Modellen Swind E Classic Mini, som har tagits fram med statligt stöd, är dock ingen liten billig bil, priset startar på 79 000 pund – nästa en miljon kronor. Det är dock något som får betraktas som ett normalpris för en elkonverterad klassiker, såväl Folkabubblan som MGB med eldrift lirar i samma prisklass.

När det gäller prestanda tar sig den 720 kg ”tunga” eldrivna Minin 0-100 km/h på 9,2 sekunder och toppar 130 km/h.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer