Dieter Zetsche, chef för Daimler AG, jämför svårigheterna hos autonoma bilar med de problem Boeing nu upplever med vissa flygplansmodeller.

Dieter Zetsche sa under tisdagen, i samband med att han tillfrågades om bilindustrins satsningar mot autonom teknik, att diskussionen rörande säkerheten i Boeings flygplan, som på kort tid har drabbats av två allvarliga olyckor, pekar på hur svårt det kan vara att vinna allmänhetens acceptans för självkörande bilar.

– Vad som är väldigt viktigt är den psykologiska dimensionen. Om du tittar på vad som händer med Boeing kan du föreställa dig vad som händer när en incident inträffar med ett sådant system, säger Daimler-bossen.

Dieter Zetsche

Daimlers styrelseordförande och Mercedes vd Dieter Zetsche.

Han anser att det naturliga, för att erhålla allmänhetens godkännande, är att bilindustrin inför självkörande teknik i bilarna stegvis.

– Även om autonoma bilar är tio gånger säkrare än bilar som körs av människor, så räcker det med en spektakulär händelse som gör det mycket svårare (för tekniken) att vinna bred acceptans, säger han.

Den 29 oktober 2018 störtade en Boeing 737 Max 8 i havet utanför Indonesien. Alla 189 ombord omkom. Den 10 mars 2019 störtade ytterligare en Boeing 737 Max 8, denna gång i Etiopien och samtliga 157 ombord omkom.

Båda olyckorna hade liknande händelseförlopp där de plötsligt störtdök kort efter start i samband med att autopiloten hade aktiverats. Kort efter andra olyckan fick Boeings modeller 737 Max 8 och 737 Max 9 flygförbud i flertalet länder, bland annat i Kina, Etiopien, de europeiska länderna och i USA. Flygförbudet gäller fortfarande och Boeing har analyserat data och kommit fram till att de måste uppdatera flygplanstypens mjukvara. Om det är tillräckligt för att häva flygförbudet återstår att se.

Visa kommentarer