Många svenska bilägare har känt sig tvungna att betala en faktura om förlängd garanti på bilen. Nu stämmer Konsumentombudsmannen företaget bakom fakturan för oriktig marknadsföring.

Företaget Svensk Fordonsgaranti (med bolagsnamnet Svensk Fordons Garanti AB) har av Transportstyrelsen köpt över en miljon svenska bilägares adressuppgifter. Till dessa adresser har de skickat ut direktadresserade brev innehållandes fakturor med ett erbjudande om förlängd garanti på bilen.

Formuleringarna på fakturorna har fått många att tro att det handlar om en förlängning av bilens fabriksgaranti och därför känt sig tvungna att betala för att inte stå utan skydd om någon form av skada eller problem skulle uppstå på bilen.
Bland formuleringarna på fakturorna hittats exempelvis denna:

”Fabriksgarantin för din bil [BILMÄRKE] [BILMODELL] med reg.nr [BILENS REGISTERINGSNUMMER] har upphört att gälla. Du kan förlänga ditt skydd i ytterligare tre år genom en ny fordonsgaranti.”

Tre betalningsalternativ listas på fakturan: 235 kronor per månad, 1 219 kronor per halvår och 2 120 kronor per år.

LÄS MER: Varning för bluffakturor från parkeringsbolag

Konsumentverket har fått in över 860 anmälningar från konsumenter som menar att fakturorna kan misstas för att vara utskickade av biltillverkaren, generalagenten, återförsäljaren eller liknande.
Med anledning av detta stämmer nu Konsumentombudsmannen, KO, företaget och personen bakom.
KO vill att domstolen med omedelbar verkan förbjuder Svensk Fordonsgarantis marknadsföringsmetoder och att de åläggs betala en bot om en miljon kronor i en så kallad marknadsstörningsavgift.

– Vi ser mycket allvarligt på företagets marknadsföringsmetoder. När man läser brevet är det lätt att tro att det är riskfyllt att inte betala, att man står helt utan skydd. Det är också lätt att tro att utskicket kommer från bilfirman där man köpt bilen eller fått den servad, säger Carolina Andersson som är processråd vid Konsumentombudsmannen.

LÄS MER: Se upp för oseriösa bilvärderingstjänster

Många drabbade bilägare har även vänt sig till Transportstyrelsen vilket har lett till att myndigheten har slutat sälja adressuppgifter till Svensk Fordonsgaranti. Det har dock inte hjälpt då företaget har fortsatt att skicka ut fakturor till bilägare i hela Sverige.

Stämningsansökan går att läsa i sin helhet här och ett exempel på hur fakturan ser ut kan du ta del av här.

Visa kommentarer
NUVARANDE Konsumentombudsmannen stämmer Svensk Fordonsgaranti
NÄSTA Nya BMW X5 – tre snabba från provkörningen