Kör snålare med rätt bensin och diesel

Det är skillnad på de olika bensin- och dieselmärkena – vissa gör bilen snålare än andra. Vi har testat fem olika varianter av bensin respektive diesel.

På pumparna står det inte längre bara ”diesel” och ”bensin”. Hos Preem köper jag ”ACP Evolution Diesel”, hos Statoil tankar jag ”Miles diesel” och ”Miles bensin”. Båda innehåller additiv som uppges göra bilen snålare. Statoil har i sin bensin medel som minskar friktionen, och i dieselbränslet har både Statoil och Preem medel som har en rengörande effekt. I reklamen talar bränslebolagen om upp till två procent lägre förbrukning.
För att få en bild av effekten har Teknikens Värld kört två testbilar på ”rullande landsväg” och mätt upp bränsleförbrukningen. Om man får tro testresultaten verkar det onekligen som om additiven har en viss effekt.
Dieselbilen vi kör är en Citroën C6 V6 diesel som har gått 13 400 mil, och det är med dieselbilen vi ser störst resultatskillnader i provet på rullande landsväg. Med dieselbränslet med additiv från Preem går testbilen flera centiliter snålare i vårt prov. Det ska dock understrykas att skillnaderna är väldigt små och ska tolkas försiktigt.

Vad är det då i bränslet som gör bilen snålare? Vi frågar Eva Johansson, produktspecialist på Preem.
– Problemet vid all förbränning är att det bildas beläggningar i injektorerna som påverkar spraybilden. Det gör att motorn tappar effekt och släpper ut mer avgaser. ACP-additivet har en rengörande effekt vilket gör att motorn hålls renare, det blir mindre beläggningar på injektorerna, förklarar Eva Johansson.
ACP Evolution Diesel är också miljövänligt.
– Vi tillverkar den delvis av tallolja som gör att utsläppen av fossil koldioxid i slutprodukten minskar med 31 procent jämfört med konventionell diesel, säger Eva Johansson.
Tidigare har det varit svårt att köra med biobränslen, eftersom syreinnehållet ger andra förbränningsegenskaper.
– Genom en hydreringsprocess tar vi bort syret och får en råvara som bara innehåller kolväten. Den är ur kemisk synvinkel identisk med vanlig diesel, säger Eva Johansson.
Precis som med andra dieselbränslen tillsätts i efterhand sju procent RME, rapsmetylester, ett annat biobränsle.

Statoil är det andra bränslebolaget som tillsätter additiv i sina bränslen för en rengörande effekt. Det handlar inte bara om att hålla nyare motorer i bra trim. Additiven fungerar också bra i gamla motorer. Additiven tar bort gamla beläggningar i injektorerna och enligt Preem och Statoil blir resultaten bättre över tid ju mer man kör med additivbränslet.
Statoil har förutom rengörande additiv i deras produkt ”Miles diesel” även ett friktionsnedsättande additiv i ”Miles bensin”. Bolaget utlovar en förbrukningsminskning med hela 2,7 procent.
– Förbrukningsminskningen beror på att vi blandar i nya additiv som minskar friktionen i motorn. Det har stor betydelse, 40 procent av motorns friktion sitter i kolvbanan. Additivet blandas även in i motoroljan och reducerar friktionen i motorns rörliga delar, säger Mikael Mörnsjö, produktspecialist på Statoil.
Även bensinadditivet uppges göra bilen snålare över tid genom att friktionsnedsättningen ökar ju längre tid man använder bränslet.

De exklusiva bränslena kräver särskilda distributionskanaler och är därför svårare att hantera över landet. För standardkvaliteterna finns bränsledepåer över landet som hanteras av olika bränslebolag, och därför är det normalt ingen skillnad mellan bränslebolagens standardkvaliteter.

Bensinbil   Dieselbil
Volvo V70 2,4 170 hk aut -03 19 000 mil Citroën C6 2,7 V6 HDi aut -06 13 400 mil
Bränsle l/mil Diff Bränsle l/mil Diff
Shell 0,77   Preem ACP Evolution Diesel 1,07  
Statoil Miles 95 0,77   Shell 1,11 +4 %
Preem 0,79 +2 % ST1 1,11 +4 %
OKQ8 0,80 +4 % Statoil Miles Diesel 1,12 +5 %
ST1 0,80 +4 % OKQ8 1,15 +8 %

Sammanfattning
Preem ACP Evolution Diesel verkar onekligen ge effekt, men hur mycket som beror på bränslet är svårt att säga eftersom skillnaderna är väldigt små.
Vi körde testbilarna i Teknikens Världs Sverigecykel, en testcykel som är något tuffare än EU-körcykeln och därmed mer realistisk. Testkörningarna gjordes med en varmkörd bil och direkt efter varandra för att motor och transmission skulle arbeta efter samma förutsättningar. Under själva testkörningen används testbränslet som tas från ett speciellt kärl. Kärlet vägs före och efter och vi kan därför se med ett grams noggrannhet hur mycket bränsle som har gått åt. För att kunna se den ackumulerade effekten av ett visst bränsle krävs dock flera hundra mils körning med bränslet, vilket inte har gjorts i detta test.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer