Kraftigt höjd skatt på husbilar efter miss av Transportstyrelsen

Den 1 september 2019, det vill säga nu på söndag, införs den nya och strängare mätmetoden för förbrukning och koldioxidutsläpp, WLTP. Införandet av den nya mätmetoden sker under en tvåårsperiod. Övergången innebär mycket högre fordonskatt för den som köper en ny husbil. "Vi är besvikna eftersom myndigheterna gav ett helt annat besked i juli. Nu intensifierar vi Husbilskampen där vi menar att husbilarna är ett miljövänligt semesteralternativ", säger Forsbergs Fritidscenters vd Maria Valentin.

I somras krävde branschinitiativet ”Husbilskampen” en halvering av den planerade nya fordonskatten med en ny mätmetod för förbrukning och koldioxidutsläpp. Och det såg ut som att de fick gehör, men nu har Transportstyrelsen gjort helt om.

Den 1 september införs nya regelverket där vissa husbilar ska vara testade enligt WLTP, den nya mätmetoden, som är utvecklad för att ge värden som bättre stämmer överens med verklig körning. Den gamla testmetoden, NEDC (New European Driving Cycle), har inte gett värden som är representativa för verklig körning.
Det är tvärtemot det besked som Transportstyrelsen gav husbilsbranschen så sent som i juli i år.

– Vi är så klart besvikna. Transportstyrelsen erkänner att de gjort fel men det är allvarligt när en myndighet går ut med felaktiga uppgifter, säger Forsbergs Fritidscenters vd Maria Valentin som också är aktiv i branschgemensamma Husbilskampen.

– Nu fortsätter vi Husbilskampen för att driva på politiker i rätt riktning och påpeka nyttjandet av husbilarna och att det är ett miljövänligt sätt att semestra, säger hon och har framför sig en kraftsamling av husvagns- och husbilsbranschen inför populära mässan på Elmia i Jönköping där den nya beräkningen av fordonsskatten blir en glödhet fråga.

Husbil

Foto: Schlappohr

Det är inte billigt med husbil, och dyrare ska det bli. Redan på söndag.

Den nya EU-förordningen handlar om att vissa nyregistrerade husbilar ska ha ett registrerat WLTP-värde i trafikregistret. Detta system blev obligatoriskt för personbilar redan 2018.
Precis som med personbilar påverkas inte de husbilar som registrerats innan förändringen från NEDC till WLTP.

– Husbilsköpare ska vara uppmärksamma på att WLTP-värdet kommer att påverka beskattningen för helt nya husbilar. Därför bör man kolla utsläppsvärdet med sin återförsäljare, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen.

I lagstiftningen finns övergångsregler fram till och med år 2021 vilket innebär att tillverkaren under en period måste ta fram koldioxidvärde för både WLTP och NEDC. Det betyder att en WLTP-testad husbil kommer att bli beskattad utifrån något av följande alternativ:

  • En husbil som bara har ett WLTP-värde kommer att bli beskattad utifrån det värdet.
  • En husbil som även har ett NEDC-värde kommer att bli beskattad utifrån det värde som är lägst av NEDC och WLTP (vanligen NEDC) om husbilen tas i trafik första gången senast 31 december 2019.
  • För fordon som tas i trafik första gången från och med den 1 januari 2020 gäller nya skatteregler som innebär att värdet som är högst av NEDC och WLTP gäller för beskattning (vanligen är det WLTP).
Gammal husbil

Foto: Venno

Man kan som husbilsägare pusta ut om husbilen är registrerad innan den 1 september 2019.

De fordon som redan har blivit registrerad påverkas alltså inte.

I en debattartikel skrev Transportstyrelsen fordonskatten för husbilar inte skulle ändras, men så är alltså inte fallet.

– Vi har tidigare lämnat felaktiga uppgifter om att beskattningen av husbilar inte påverkas och det beklagar vi, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen.

Visa kommentarer