5 000 människors liv. Så många kan räddas om EU inför nolltolerans för alkoholpåverkade förare. European Transport Safety Council vill införa den nya gränsen redan nästa år.

Sverige har en av Europas lägsta gränser för hur stor promille alkohol en förare får ha i blodet. Sedan 1990 är gränsen i Sverige 0,2 promille för rattfylleri och 1,0 promille för grovt rattfylleri. Armenien, Tjeckien, Ungern, Rumänien och Ukraina har nolltolerans men i övriga Europa är det vanligt att tillåta mer alkoholpåverkade förare.
Men nu vill EU införa enhetliga regler i hela unionen och European Transport Safety Council, ETSC, föreslår gränsen noll komma noll (0,0) för att rädda liv i trafiken. EU har nyligen antagit målsättningen att kraftigt minska antalet dödsolyckor i trafiken och kommissionen antyder att en fjärdedel av alla 25 000 dödsolyckor i trafiken inom unionen årligen är alkoholrelaterade.
Målsättningen är att halvera antalet dödsolyckor i trafiken före 2030.

– 70 år efter att den första rapporten kom som visade ett samband mellan alkoholpåverkade förare och dödsolyckor ska vi inte acceptera att tusentals familjer slås i spillror varje år, säger Ellen Townsend på ETSC till branschtidningen Automotive News.

LÄS OCKSÅ: Kraftig minskning av antalet nykterhetskontroller

ETSC vill under nästa år se konkreta planer från medlemsländerna på hur länderna ska komma tillrätta med rattonykterheten, tillsammans då med en ny nolltolerans. Det finns också ett förslag på att göra alkolås obligatoriskt i lastbilar och bussar.
I dag har bara sju av unionens 28 medlemsländer en gräns som är 0,2 promille eller lägre. Gränsen 0,1 och 0,2 anses allmänt i praktiken vara en nolltolerans. Storbritannien har den högsta gränsen i Europa på hela 0,8 promille alkohol i blodet. Skottland är undantaget bland britterna med 0,5.

Från och med 2022 ska alla nya bilar som säljs i Europa ha teknik som gör det möjligt att installera alkolås.
ETSC vill också att medlemsländerna samlar på sig information om alkoholrelaterade olyckor. I dag anses det finnas ett stort mörkertal i statistiken där för få olyckor relateras till alkohol jämfört med hur det ser ut i verkligheten.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer