080106-plogbil-vägverket

Ajabaja på er, bilister!

Nyss hemkommen efter 65 mil bakom ratten i mörker. Bestämde mig redan innan turen att iaktta de andra bilisterna och deras bilar. Det mesta fungerar bra, men det finns mycket som kan bli så mycket bättre!

Nu under vintern är det mörkt större delen av dygnet i vårt land. Alltså var det i mörker de nyss avverkade 65 milen och sex timmarna spenderades. På grund av en tidigare publicerad krönika här på teknikensvarld.se tänkte jag observera ett visst beteende – dimljus i kombination med halvljus. Men mina observationer breddades och jag försökte registrera så mycket annat, dock utan att påverka min bilkörning.

Först tänkte jag ta upp det här med helljusanvändandet när man kör utanför tätort och där det inte finns gatu/vägbelysning.

I min ryggrad, och många andras för den delen, sitter en reflex som innebär att jag bländar av så fort en mötande bil finns inom ens egen bils ljusbild. Detta gäller så klart även om jag är på väg att hinna upp en annan bil i samma färdriktning som min egen.

Att jag bländar av för mötande bilist är en självklarhet. Jag vill ju inte att han eller hon ska ha ännu svårare att försöka blicka ut över mörkret än vad de antagligen redan har. Dessutom är jag inte ett dugg sugen att möta bilen front mot front. Men för många är detta inte en självklarhet. För första gången räknade jag antalet bilar i kväll som inte bländade av när vi mötte varandra. Under de 65 milen och åtskilliga hundratals mötande bilar var det nio stycken som inte bländade av sitt helljus, trots att jag helljusblinkade för att få dem att förstå att de bländar. Men det hjälpte föga. För jävligt!

Ännu värre är det med de förare som med 30-50 meter kvar till mötet slår på helljusen. Snacka om chock för ögonen! Man ser ju inte ett skvatt under ett par sekunder, livsfarligt. Och då tittar jag så klart inte in i mötande bils ljuskäglor. Förstår inte dessa nötter till förare att de en dag kanske möter en förare som reflexmässigt rycker i ratten när de möts av uppåt 400-500 Watt på 50 meters avstånd och en frontalkrock eller liknande sätter stopp för vidare resa, milt uttryckt!?

Det finns så mycket annat man kan påpeka och skälla på när det gäller helljusanvändning, men det får i så fall bli i en annan krönika så vi inte slösar för mycket med utrymmet på Internet.

Vad gäller de som kör med kombinationen dimljus och halvljus så har jag ärligt talat aldrig störts av det. Under kvällens körning iakttog jag de bilister/bilar som körde med denna i Sverige olagliga kombination. De var dock inte överdrivet många procentuellt sett, men till antalet var det 23 bilar i alla fall, av de mötande alltså. Två (2) av dessa bilar bländade mig som mötande bilist, men inte på grund av dimljusen utan i stället var det halvljusen som bländande. Den ena bilen hade riktigt taskigt inställda halvljus (oj, vad många bilar totalt sett som kör med ruttet inställda halvljus) medan den andra var tungt lastad och ljusen ”pekade rakt upp”. Märk ändå att det var halvljusen som var irriterande för ögonen, inte dimljusen.

Ingen av de andra 21 bilarna med dimljus påslagna i mörkret var irriterande eller bländande. Detta trots att många mil väg var våt och fuktig. Så nej, jag håller inte alls med dem som argumenterar för fortsatt förbud av denna kombination. Om den nu hjälper i någon större utsträckning låter jag vara osagt, men farlig är den verkligen inte, inte i mina ögon.

Under julhelgen frågade jag flera av de personer jag träffade om de stör sig på mötande bilister som kör med denna förbjudna ljuskombination. Ingen sade sig ha problem med detta. Det ska tilläggas att personerna var i varierande åldrar, från 25 till 69 år, med varierande syn (brytningsfel, glasögon- och linsbärare samt bra seende).

Till sist vill jag bara lyfta fram ett annat dåligt beteende i trafiken som jag stört mig på under lång tid. Omkörningar.

Många som kör om en bil kastar sig in framför nyss omkörda bil med bara några väldigt få meters marginal (om ens det). Visst, på landsväg förstår jag, man vill ju inte ligga på fel sida av vägen allt för länge, men lite marginal kan man ändå ge bakomvarande om det finns möjlighet till det, speciellt när man kör om med en hastighet som är 3 km/h högre än omkörd bil.

Det jag mest stör mig på är de som kör om på motorvägen där möte (förhoppningsvis) inte är att vänta. Man blir omkörd och när den andres högra bakskärm precis passerat ens vänstra framskärm påbörjas filbytet in mitt framför nosen. Varför? Finns det någon speciell anledning till att inte ligga i vänsterfilen ytterligare en bit och i stället utöka säkerhetsmarginalerna? Förutom det är jag förbenat trött på att behöva bromsa in på motorvägen mitt i ödemarken bara för att någon Fittipaldi-typ inte tänker på att hans tajta filbyte perforerar bakomvarandes front, huv och vindruta med hjälp av grus och sten.

Det blev en lång krönika, men har du läst ända hit tycker jag absolut att du ska avsluta med att kommentera den.

Relaterad krönika

Andra läsvärda krönikor

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!