071203-höj-bilskatten

Är Volvo V70 för klen?

Volvo V70 med nya etanolmotorn på 145 hk har fått kritik för att den är för slö. Eller är det motorjournalisterna som har för bråttom? Mikael Stjerna, reporter på Teknikens Värld, skärskådar sig själv.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Så har nya Volvo V70 med etanolmotorn från Ford provkörts av svenska motorjournalister. Kritiken har inte varit nådig. Håkan Matson på Dagens Industri skriver att ”en sak är uppenbar: motorn är för klen på låga varv. Motorn arbetar visserligen mjukt och tyst på låga varv men den orkar helt enkelt inte med att dra en 1 587 kg tung bil.”

Jacques Wallner på Dagens Nyheter är inne på samma linje. ”…i uppförsbackarna märks det att de 145 hästarna har det svettigt under motorhuven. Nog tar de i men det är tungt. För tungt… man växlar, varvar och försöker hålla fart i uppförsbackarna.”

Och jag kan avslöja att Teknikens Värld är inne på samma linje: ”Det känns lite trött” sade vår egen Hans Hedberg som var med på provkörningen. 

Det får mig att undra. Vad är måttstocken? Saab 9-5 turbo? Volvo V70 2,5T med 200 hästar?

Kort sagt, när blir en bil ”för klen”? 

Svaret har varierat över tiden. Den klena och orkeslösa Volvo V70 2,0 Flexifuel toppar 200 km/h och uppges klara 0-100 km/h på 11,3 sekunder. På 1980-talet skulle effekten ha räckt till för superlativer i Teknikens Värld.  ”En kombi för expresstransporter. Matchar våra svenska turbomodeller” skrev vi om Ford Granada 2,8 från 1983 med – håll i dig – 151 hästkrafter. Och Saab 900 turbo gav på 1980-talet 145 hästkrafter, precis lika mycket som årets Volvo-snigel. 

Med det inte sagt att bilar ska bedömas efter 1980-tals standard.

Dagens bilar ska självklart jämföras mot varandra. 

Men jag kan erkänna. Ibland händer det att man sitter och häckar i en testbil i smeten på Essingeleden, en bil som man har dömt ut i senaste numret som en slö, flegmatisk rackare. 

På bilradion spelas långsamma, gnälliga ballader med James Blunt. Och plötsligt känner man en förlåtande sympati för surdegen –  ”vad då seg, det här räcker ju till!” Man kör så fort som bilen framför kör. Må det vara en Corolla eller en Carrera.

Och har några decimalsekunder hit eller dit en så avgörande betydelse? För en familjekombi?

Privat kör jag en Subaru Outback 2,5 -99 med 156 hästkrafter och automatlåda. 

Klen? Absolut. För samma pengar hade jag kunnat köpa en 9-5 turbo eller en Volvo V70 XC. Jämfört med dem är Outback lika spännande som tvåtimmarsdokumentär om Fredrik Reinfeldts frisyr.

Men FÖR klen? Absolut inte. 

Har du mer bråttom än jag? Och när tycker du att en bil är ”för klen”?  

Kom igen, kommentera och tyck till!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!