Foto: Unsplash

Bilar på internet – en källa eller fälla?

När jag började som chefredaktör på Teknikens Värld stod det 2004 i kalendern och internet var fortfarande en fluga, långt ifrån något som alla har direkt tillgång till i telefonen som det är i dag.

Teknikensvarld.se fanns dock, och det dröjde inte länge innan jag anställde Mattias Rabe för att göra tidningen bäst även i detta ”nya” medieformat. Det gick bra, och sedan 2010 är Teknikens Värld den största bilsajten i Sverige.

Nu har vi passerat två decennieskiften och svårigheterna är desamma som 2004 – som rubriken antyder: Är internet en källa eller fälla? Det kan vara båda. Det finns oerhörda mängder information och därmed möjligheter på nätet. Jag vågar inte ens räkna antalet timmar jag själv har spenderat på internet i jakten på den perfekta bilen, eller den där delen som behövs till renoveringen, eller bara jakten på en dröm som jag ännu inte vet vilken den är.

Krönikör

Daniel Frodin är Teknikens Världs meste chefredaktör genom tiderna med 14 år på posten. Han bor numera i Dalarna, tävlar framgångsrikt i historisk racing och samlar på bilar som han ibland inte visste att han ville ha.

Blocket, mobile.de, autoscout24, craigslist. Listan kan göras lång, och just de här sajterna har för oss bilintresserade fungerat som en spackelspade som har jämnat ut de pucklar som tidigare fanns i prisbilden för bilar världen över. För att bara ta Sverige som exempel, bilar var dyrare i norr och billigare i de lite större städerna. Avstånden var större och efterfrågan och utbudet mindre i norr än runt huvudstaden. Det har internet ändrat på.

Men internet har också ändrat på källkontrollen. Vem är det egentligen som har skrivit det du läser? Är det en influencer som kör sin bil gratis eller rentav får betalt för att meddela omvärlden hur bra den är via sitt enorma nätverk av sociala medier med tusentals följare – eller är det en oberoende journalist med år av erfarenhet vars huvudsakliga arbetsuppgift är att berätta för dig vad som är dåligt – eller bra – med en ny bil?

Influencers är en naturlig del av den nya medievärlden, och det är inget fel med det så länge man håller koll på vem som är vad. Men om du väljer bil efter hurrarop och fina bilder på instagram från nån som är duktig på smink eller längdhopp så är risken stor att internet har blivit en fälla i stället för en källa.

Och mittemellan källan och fällan finns det en annan slags fallgrop: de som helt enkelt luras, och skriver helt oförblommerat över hela internet att något är dåligt fastän det egentligen är bra. Det är inte bara amerikanska presidentval som utsätts för trollfabriker – i en tid när en krympande världsekonomi ska mätta många munnar verkar alla medel anses som tillåtna.

Betygsättning av både bilar och restauranger på sajter eller i appar ska tas med en nypa salt, för hur vet du vem som är avsändare av budskapet som förmedlas? Kanske det till och med är BMW som tycker att Mercedes bygger dåliga bilar, eller MAX som tycker att McDonalds burgare är sämre.

När du ska ta ett beslut grundat på något du läst är det helt enkelt viktigt att du tänker efter på vem som har skrivit just det du har läst – och varför hen har skrivit det. Teknikens Värld är, trots att jag har slutat som chefredaktör, en trovärdig källa – eftersom det är du som läsare som betalar samtliga skribenters lön.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!